Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Därför uppmanar de till "spoilers"

Publicerad: 23 Februari 2017, 06:00
Uppdaterad: 23 Februari 2017, 07:39

"Vi vill få fler att prata om det här och vi gör det med glimten i ögat, säger Peter Carstedt, grundaren av Mod, som står bakom kampanjen.

Spoila inte ett liv – spoila en film istället, det är budskapet i organisationen Mods organdonationskampanj som tagits fram i samband med Oscarsgalan. "I samband med att jag själv väntade på ett organ satte jag mig in i frågan", säger Peter Carstedt, medgrundare av organisationen Mod.


Ämnen i artikeln:

Edelman DeportivoOscarsgalan

Med kampanjen "Spoil movies, save lives" vill organisationen Mod uppmuntra fler till att tala om för sina vänner och bekanta att man faktiskt vill donera sina organ.

För att sprida initiativet har Mod tillsammans med byrån Edelman Deportivo valt att spinna vidare på fenomenet att "spoila" en film, med anledning av den stundande Oscarsgalan.

Genom att en person delar sin önskan om att bli organdonator på Twitter eller Facebook via Mods kampanjsida får man en slumpmässigt vald Oscarsfilm spoilad. Sajten är framtagen av Kollegorna.

Syftet är att starta ett samtal om organdonation med familj och vänner och att visa att det inte tar längre tid att berätta att man vill bli organdonator än att få en film spoilad.

– Att berätta för någon att man vill bli organdonator är juridiskt bindande. Vi tog avstamp i den kommande Oscarsgalan och det faktum att många är rädda för att få en film spoilad. Samtidigt "spoilas" liv varje dag för att man just inte meddelat att man vill bli donator. Så tänk om man gjorde tvärtom? Alltså offrade en filmspoiler för att rädda liv?, Amanda Lindgren på Edelman Deportivo till Dagens Media.

Peter Carstedt, grundare av Mod, har personlig erfarenhet av vad innebär att stå på väntlistan till att få ett nytt organ.

– Jag fick en ny njure för lite över sju år sedan, jag lever idag på grund av det. I samband med att jag själv väntade på ett organ satte jag mig in i frågan. Jag insåg att vi är bland de sämsta länderna i Europa på att donera organ, där väcktes en frustration hos mig som har drivit mig till att göra situaitonen bättre. Jag vill försöka hjälpa de som står på väntlistan, säger han.

Det finns ett stort behov från sjukhusen att identifiera fler organdonatörer säger Peter Carstedt.

– Vi vill få fler att prata om det här och vi gör det med glimten i ögat. Det är en seriös fråga men man måste kunna prata om det på det här sättet också. Syftet är helt enkelt att skapa en "snackis" kring frågan.

Kampanjen bygger även på insikten att svenskar, enligt Mod, rankas som de mest positiva i världen i viljan att donera organ – men siffran över hur många som faktiskt donerar är väldigt låg.

Organisationen Mod är en ideell verksamhet som arbetar med att öka antalet donatorer för att ingen ska behöva dö i väntan på ett organ. Mod, som står för "mer organdonation", är grundat av Peter Carstedt och Martha Ehlin.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev