Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Därför tar Coop hjälp av Lotta Lundgren

Coop samarbetar för första gången med en känd profil. Marknadschef Björn Larsson berättar varför valet föll på Historieätarnas Lotta Lundgren: "Sökte någon som kunde konversera kring barnfamiljernas utmaning".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Februari 2017, 13:17
Uppdaterad: 09 Februari 2017, 13:52

Ämnen i artikeln:

CoopLotta Lundgren

När Coop inleder sitt första profilsamarbete är det ingen mindre än Historiaätarnas Lotta Lundgren som valet faller på.

Målet är att nå ut till framför allt barnfamiljerna, med budskapet att det inte behöver vara svårt att laga prisvärd mat som gör vardagen roligare.

– Det vi sökte var en person som verkligen förstår vår målgrupp och är insatt i den situation som barnfamiljer idag ofta befinner sig i – att det är stressigt och svårt att få ihop maten samtidigt som man vill hitta riktigt prisvärd mat, säger Björn Larsson, marknadschef på Coop, till Dagens Meda.

Coop gjorde en hel del analys på marknaden inför samarbetet, och landade i att det inte var en klassisk kock man skulle satsa på.

– Det finns redan för många traditionella matprogram. Vad vi var ute efter var någon som kunde konversera kring den här utmaningen. Lotta Lundgren hamnde i toppen av profiler vi kunde tänka oss, och när vi träffade henne var det tydligt att hon verkligen ville stå för det här erbjudandet. Med den utgångspunkten dramatiserar vi kring hennes personlighet och använder den speciella humor hon står för, för att addera mer glimten i ögat till vårt budskap, fortsätter Björn Larsson.

Under 2017 kommer Lotta Lundgren att tillsammans med Coop skapa en rörlig kokbok med vardagsmiddagar, som inte får kosta mer än 80 kronor för fyra personer. Recepten samlas på coop.se och filmerna, varav den första "Återerövra vardagsmiddagen" finns ovan, visas i reklaminslag på tv och digitalt.

Eftersom att Coop känner sig så trygga i konceptet är tanken att det ska bli långsiktigt – minst tre år enligt Björn Larsson – även om det kan komma att uppdateras under tiden.

– Vi upplevde ett rätt akut behov av att låta en profil möta våra kunder ur sig själv. De kampanjer vi gjort under senaste tiden har kommit mer inifrån oss och utåt mot samhället, som våra uppmärksammade utspel med "Kära köttbit", "Knasiga grönsaker" och "Ekoeffekten".   

Björn Larsson betonar dock att Coop inte kommer att överge sin utspelsstrategi.

– Nej, den sitter. När det gäller vilka typer av utspel det blir framåt, kan jag inte säga så mycket ännu.

Ämnen i artikeln:

CoopLotta Lundgren

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.