Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Därför pryds Norrmalmstorg av 6000 gosedjur

Publicerad: 3 Oktober 2017, 08:00
Uppdaterad: 3 Oktober 2017, 08:03

Bild 1/2  Varje gosedjur symboliserar ett barn som kan utsatts för sexuella övergrepp på nätet. Foto: Ecpat

Ecpats kampanj #backabarnen ska stoppa sexuella övergrepp mot barn på nätet.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

I samband med att Ecpat, en organisation som arbetar med att stoppa sexuella övergrepp mot barn, släpper en ny rapport har 6000 gosedjur dykt upp på Norrmalmstorg i Stockholm.

Nya siffror som organisationen har tagit fram visar att antalet tips om misstänkt barnsexhandel har tredubblats på bara tre år. Rapporten bygger på statistik från Ecpats egna webbaserade anmälningssida där vem som helst kan ge anonyma tips om misstänkt barnsexhandel.

Under 2016 inkom 6 558 tips till organisationen.

– Ecpat och polisen får in många tips på misstankar mot sexuella övergrepp barn på nätet. Varje nalle symboliserar ett tips där det kan finnas ett verkligt barn bakom. Polisen kan inte utreda många av brotten på grund av en dom från EU-domstolen  som slår fast att man inte kan tvinga svenska operatörer att lagra data. Det gör att polisen inte kan ta reda på vilken IP-adress som används och vem förövaren är som laddar upp och sprider bilderna, säger Josefin Hagström, digital kommunikatör på Ecpat, till Dagens Media.

Hur kom ni på idén med gosedjur på torget?

– Vi vill visa hur stort problemet är, men det är bara toppen av ett isberg – mörkertalet är otroligt stort. Samtidigt kan vi inte visa riktiga barn utan då har vi fått hitta något som symboliserar barnen och gosedjur ligger barn varmt om hjärtat.

Gosedjuren kommer synas på Norrmalmstorg veckan ut och kampanjen #backabarnen fortsätter in i nästa vecka fram till den 11 oktober då en utredning ska presenteras som ska föreslå hur Sverige ska förhålla sig till EU-domen.

Via kampanjsidan backabarnen.se kan man skicka ett mail till beslutsfattare för att påverka utredningen.

– Det är en påverkanskampanj med syfte att väcka opinion i frågan om datalagring och sexuella övergrepp mot barn på nätet. Mailet går till juridiska talespersoner för varje parti för att ställa krav på att de anpassar lagstiftningen.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev