Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Därför öppnade reklambyrån en vapenbutik i New York

Publicerad: 18 Mars 2015, 07:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

Reklambyrån Grey öppnade vapenbutik i New York i socialt experiment.


Ämnen i artikeln:

Grey

Bakom det sociala experimentet ligger den amerikanska organisationen States United to Prevent Gun Violence. Tillsammans med reklambyrån Grey, där den svenska kreatören Andreas Dahlqvist är chief creative officer, öppnade de upp en fiktiv vapenbutik på Manhattan, utrustad med dolda kameror, dit förstagångsköpare bjöds in.

Väl inne i butiken insåg kunderna att alla vapen var märkta med "historisk fakta" som berättade vilka vapenmodeller som användes vid kända masskjutningar, olyckor, mord och självmord.

Syftet med det sociala experimentet är att förhindra att historien upprepar sig och att slå hål på fördomen att ett vapen i hemmet gör hemmet säkrare. Organisationen vill stället visa på att de som äger ett vapen har en ökad risk att skadas eller dö.

Filmen som visar kundernas reaktioner sprids på organisationens sajt gunswithhistory.com.

Andreas Dahlqvist utsågs till chief creative officer på storbyrån Grey i New York i oktober förra året. Dessförinnan har han bland annat jobbat på Commonwealth och McCann och som kreativ chef på DDB Stockholm.

Arbetsgrupp

Client: States United to Prevent Gun Violence

Agency: Grey, New York

Tor Myhren: Worldwide Chief Creative Officer

Per Pedersen: Deputy Worldwide Chief Creative Officer

Andreas Dahlqvist: Chief Creative Officer

Stephen Krauss: Executive Creative Director

Ari Halper: Executive Creative Director

Marco Pupo: Creative Director

Joao Coutinho: Creative Director

Bennett McCarroll: EVP Director Broadcast Production

Floyd Russ: Producer

Elizabeth Gilchrist: VP Account Director

Katie Stirn: Account Supervisor

Emma Tonetti: Project Manager

Christopher Izzo: Digital Production

Jayne Horowitz: VP Art Producer

Production Company: Rival School Pictures

Andrew Lane: Director

James Blom: Executive Producer/Partner

Alihan Karagul: Executive Producer/Partner

Editorial: Visiojn

Editor: Dominic Martimucci

Postproduction: The Mill

 

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Grey

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev