Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Därför gjorde Djurgården en Zlatan-pastisch

Publicerad: 18 mars 2014, 12:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

"Aldrig Ensam" är den första säsongskampanjen för Djurgårdens nye kommersielle chef Gunnar Gidefeldt. För Dagens Media berättar han om budskapet, responsen och kritiken.


Ämnen i artikeln:

Djurgården

Gunnar Gidefeldt arbetade länge som kommunikationschef på TV4 innan han i mars 2012 blev vd för Blue Carrot. I februari i år gick Gunnar Gidefeldt till Djurgården IF där han är kommersiell chef och nyligen släpptes en av hans första stora kampanjer för laget, "Aldrig Ensam".

– Jag var med i kampanjen inför lanseringen av Tele2 Arena men det här är min första kampanj när det gäller säsongspremiärer, säger Gunnar Gidefeldt till Dagens Media.

Under tiden på TV4 arbetade Gunnar Gidefeldt med målgruppen 12-59 år. Även i sin roll som kommunikationschef för Djurgården har han en bred målgrupp att jobba mot.

– När vi bygger våra kampanjer tänker vi att vi vill ha ett så brett och omfamnande anslag som möjligt. Vi är för inkluderande, inte exkluderande, och då gäller det att vi gör kampanjer som gillas av alla olika supportergrupper vi har. Från familjer till inbitna supportrar, säger han och fortsätter:

– Det är en stor utmaning men samtidigt det är också det som är så viktigt för oss och vårt varumärke.

Er reklamfilm "Vi är två" är en pastisch på Volvos och Zlatans reklamfilm "Made in Sweden", varför?

– Det handlar om att vi är inkluderande och grundtanken är att man ska känna att man är med i Djurgårdsfamiljen. Det är klart att vi lånar hela det anslaget från Volvo och Zlatan men den stora skillnaden är att Zlatan springer själv medan vi har två personer som springer. Hos oss är man inte ensam.

Zlatan är ju gammal Malmö FF-spelare, det var inget ni resonerade kring?

– Haha, nej jag tror inte att någon tycker att det är jobbigt att indirekt hylla Zlatan, oavsett vilket lag du hejar på. I alla fall är det inget problem för oss, skrattar Gunnar Gidefeldt.

Hittills har DIF:s reklamfilm setts av 50 000 tittare på DIFTV och Facebook, enligt Gunnar Gidefeldt.

Är du nöjd med de sifforna?

– Ja, det är fantastiskt. Både när det gäller antal personer som tittat på reklamfilmen och responsen vi får i form av uppskattning. Men viktigast är att vi fått fart på försäljningen rejält och till syvende och sist är det det som är viktigast.

Men "Aldrig Ensam" och dess reklamfilm "Vi är två" har inte bara hyllats. På Djurgårdens Facebook-sida uttrycker en supporter hård kritik mot kampanjen.

" Tycker det är konstigt att man gör en kopia av Zlatans volvoreklam för att skapa hausse bland oss djurgårdare. Det här har noll anknytning till vad Djurgårdens IF står för", skriver hen, som fått 30 likes på sin kommentar.

– Alla har åsikter så klart men vi tycker att vi har landat väl hos de allra flesta. Såvitt jag har sett finns det ingen kritik mot upplägget utan alla förstår tänket, det handlar mer om en smakfråga. Men det är klart att alla tycker olika och så ska det vara. Reklam ska väcka engagemang.

Simon Strand är pr-konsult och ligger bakom flera av motståndarlaget AIK:s uppmärksammade kampanjer. Föga förvånande är han inte särskilt imponerad av "Aldrig Ensam".

– Den känns som en remix av flera andra kampanjer. Jag vet inte vad det finns att jubla över riktigt. Men de har säkert något bra svar på det, säger han till Dagens Media.

Gunnar Gidefeldt tar lätt på den kritiken.

– Hans kommentarer spelar faktiskt ingen roll alls. Vi vet vad vi gör och det är det enda vi bryr oss om.

Vad tycker du om era motståndares kampanjer då?

– Jag tycker ingenting. Vi vet vad vi tycker är viktigt med marknadsföring. Och jag tror inte det finns någon förening eller klubb som tror att man kan locka över någon från andra laget med marknadsföring. För oss handlar det om att locka de som har djurgårdshjärta och det gör vi med vårt anslag och på vårt sätt.

”Aldrig Ensam” går både digitalt, utomhus och i sociala medier. Kampanjen kommer att gå för högtryck fram till den allsvenska hemmapremiären mot Halmstad den 6 april.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Djurgården

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News