Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Dålig nedräkning vann reklamtävling

Publicerad: 4 Juni 2015, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:59

Röda Korsets Ungdomsförbunds reklamfilm för läxhjälp kommer att synas i alla SF:s biosalonger i höst.


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetHonestySF

Tidigare i år utlyste SF reklamtävlingen "90 år av bioreklam". Där uppmanades kreatörer och annonsörer att göra om den klassika reklamvinjetten som kommer innan filmen på bio.

Kriterierna för bidragen var att det skulle innehålla en nedräkning från tio och att en röst i filmen skulle säga "nu blir det bioreklam".

Priset är att det vinnande bidraget ska ersätta den vanliga reklamvinjetten under hösten 2015 och att visningen är värd drygt 1,5 miljoner kronor.

26 bidrag tävlade och efter ett juryarbete står det nu klart att Röda Korsets Ungdomsförbund och byrån Honesty har vunnit för filmen "Nedräkningen för Läxhjälpen" där ett barn räknar ner men tappar bort sig och läser andra siffror. Filmen avslutas med att tittarna uppmanas att bli läxhjälpare för Röda Korsets Ungdomsförbund.

– Röda Korsets Ungdomsförbund har många läxhjälpsgrupper runt om i landet men det behövs fler frivilliga. Den här vinsten hjälper dem att nå ut på ett bra sätt, säger Johan Gustafsson, art director på Honesty, i ett pressmeddelande.

Juryns motivering lyder:

"Vinnaren av SF Medias vinjett-tävling 2015 belyser på ett störigt enkelt sätt ett växande problem. Precis på brief gör de en nedräkningsvinjett som i sin enkelhet väcker tanken och skapar engagemang. Att välja dem som vinnare var lika lätt (eller svårt) som att räkna till tio".

 

Arbetsgrupp

Copy: Jocke Hanspers

AD: Johan Gustafsson

CD: Petrus Kukulski, Martin Marklund

Produktionsbolag: Honesty Studio

Producent: Anders Olsson, Alexander Biörsmark

Ljud: Emil Preutz

Formgivare: Johnny Karlsson

Röst: Dexter Björk

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Röda KorsetHonestySF

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev