Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Dagens Medias nyårsraketer

Publicerad: 31 December 2010, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Detta var bäst, sämst och roligast år 2010, enligt Dagens Medias redaktion.


 

Året bästa webb-tv-produktioner, enligt Kristin Djerf

1. Rebecca & Fiona

SVT Play och Art89:s feta dokumentärserie om ”världens bästa dj:s”. De ständigt solglasögonprydda vännerna och socialisterna Rebecca Schejas och Fiona Fitzpatricks stök och pengaproblem engagerar mer än konkurrenternas modebloggerskors försök att provocera.

2. Aftonbladets live-löp

Livekonserter på Aftonbladets sajt med bland andra Robyn och The Ark.Aftonbladet och Prime är föregångare i att utforska möjligheterna med rörlig bild på nätet. Över 40 000 personer att såg, hyllade och hånglade till konserterna framför datorn. Men artisterna verkade ganska skärrade av bristen på fysisk publik.

3. ”I’m here”

Kärleksfilm i robotmiljö med Absolut Vodka som avsändare. Fin film och trevlig digital upplevelse. Med Absoluts budget och Spike Lee bakom kameran är det svårt att inte hamna på en svensk topplista. Great Works har gjort sajten.

4. ”Dreaming in mono”

McDonalds och Perfect Fools mokumentär om alpina föredettingen Alain Duchamp. Ett smart och snyggt försök att nå de illojala 20-plussarna, men frågan är hur mycket fler hamburgare de sålde.

5. Kvällstidningarnas live-sändningar

Aftonbladet och Expressens rapportering vid stora nyhetshändelser. Helt rätt och relevant utveckling av kvällspressen på nätet.

 

Årets bästa nylanserade tidskrifter, enligt Madeleine Östlund

1. DN Världen

Dagens Nyheters utrikesmagasin. I huvudtidningen finns uppenbarligen inte plats för de artiklar som tidningens korrar producerar.

2. Världens Vetenskap

IDG:s version av brittiska How it Works. Kvalar in på listan på grund av den otroligt snygga och maffiga grafiken. Man behöver inte ens läsa artiklarna.

3. Vetenskap & historia, Levande historia, Teknikhistoria, m.fl.

Historiesegmentet har fullkomligt exploderat i år. För att nischade historietitlar tydligen är framtiden.

4. Blossom Magazine

Egmont Tidskrifters storsatsning för året. En ambitiös tidskrift med mer innehåll än vad som är möjligt att läsa. Men varför så…rent ut sagt…ful?

5. Lantliv Mat & Vin

LRF Medias Lantliv fick en spin off som släpptes i mars. En aptitretande fortsättning på succén med Lantliv. Vem behöver inte mat?

 

Årets värsta kommunikationshaverier, enligt Martin Schori

1. BP:s oljeläcka

Så klart. Hundratals miljoner liter olja läckte ut i havet – vilket fick förödande konsekvenser. Men varje gång BP-cheferna öppnade munnen lyckades de förvärra krisen ännu mer. "I’d like my life back”, sa Tony Hayward. ”BP cares about the small people”, kontrade vår egen Carl-Henric Svanberg.

2. Sven-Otto Littorins avgång

Konfronterades med uppgifter om sexköp – avgick istället för att kommentera. Samtidigt vägrade regeringen att ställa upp för sin minister.

3. Kungahuset om skandalboken

Presstjänsten lovade att kungen skulle kommentera boken, bara det ett misstag, enligt somliga. Bröt löftet. Ett pr-haveri, enligt alla.  

4. Vattenfall pantsatt?

När graverande uppgifter började spridas vägrade eljätten kommentera till källan. Istället kontrade man med pressreleaser – om andra saker.

5. Bomben i Stockholm

Utrikesministern kommenterade dådet på Twitter – medierna tolkade det som en bekräftelse på en terrorattack. Först 12 timmar senare talade regeringen. Bildt avvisade kritiken på sedvanligt skickligt vis, men självklart var det ett haveri. 

 

Årets bästa svenska kampanjer, enligt Synnöve Almer

1. ”The world’s biggest signpost”

Ingen har kunnat undgå Farfars ständiga dödsryckningar efter nedläggningen i april. Den svenska föregångaren bland digital-byråer har plockat pris efter pris för Nokiakampanjen”The World’s Biggest Signpost” i internationella reklamtävlingar. Välförtjänt eftersom den både förkroppsligade och engagerade den digitala världen på ett snillrikt sätt.

2. Apples svenska Ipad-lansering

Apple har helt klart fattat något som andra inte fattar. De vet hur man gör för att få oss svenskar (och resten av världen) att vänta, hoppas, gissa och längta efter en produkt utan någon reklam. Ett livs levande exempel på framtidens reklam när den fungerar som bäst.

3. Samsung shakedown”

From Stockholm With Loves ”Sam-sung Shakedown” förtjänar lite extra uppmärksamhet för sin enkla och träffsäkra lågbudgetidé – att få målgruppen att bevisa mobilernas stryktålighet i en livesänd tävling.

4. Radiotjänsts kampanjer

Draft FCB måste hyllas för sin principfasta, men ändå variationsrika och nyskapande reklam för myndigheten Radiotjänst. Nu senast i kampanjen ”The Star”, som erbjuder svenska folket stjärnrollen i en musikvideo.

5. ”Rolighetsteorin och Ikea showroom”

Det går inte att skriva en topplista över svenska kampanjer utan att nämna årets stora snackisar signerade DDB Stockholm och Volkswagen respektive Forsman & Bodenfors och Ikea – även om de släpptes i slutet av förra året.

 

Årets bästa egenproduktioner i tv, enligt Henrik Widell

1. ”Så mycket bättre”, TV4

Sex artister tillbringar en vecka tillsammans i ett hus på Gotland och tolkar varandras låtar. Program där kända människor ska umgås är inget nytt under solen, ”Stjärnorna på slottet”, ”Mästarnas mästare” och ”24 timmar” är bara några exempel. Men i ”Så mycket bättre” har Mastiff lagt till den extra dimensionen av att vi får höra nya tolkningar av klassiska låtar. Mixen av stjärnor är också lyckad. Roligast är Christer Sandelins ogenerade vurmande för Petra ”September” Marklund.

2. ”Solsidan”, TV4

Situationskomedi producerad av Jarowskij om en ung man som återvänder till sitt barndoms Saltsjöbaden. Nutida svensk komik är inte direkt känd för sin fingertoppskänsla. TV4:s hysteriskt usla humorprogram ”Hjälp!”, som tack och lov inte längre sänds, är ett flåshurtigt exempel. Solsidan är raka motsatsen och influenserna från kultklassikern Seinfeld skiner igenom på mer än ett sätt.3.

”Lite sällskap”, Kanal 5

Humorduon Filip och Fredrik leder ett annorlunda dejtningprogram där värmlänningar får hjälp att hitta kärleken. Det hade så lätt kunnat urarta till buskis. Ta ett gäng udda lantisar, låt dem göra bort sig och bräka på bred dialekt. Då hade den här produktionen av Sto-Cph inte blivit mer än en parentes i tv-tablån. Men Filip och Fredrik gjuter istället äkta värme och omtanke i sitt program, utan att för den sakens skull förlora humorn.

4. ”Biggest loser”, TV4

Dokusåpa/tävling, producerad av Meter, där överviktiga tävlar i att förlora mest kilon på kortast tid. Lyckad adaption efter amerikansk förlaga, men där Meter lägger mer krut på att skildra karaktärerna i programmet än på tränare som leker ”drill sergeants”. Soffpotatisar förvandlas till träningsfanatiker och det är uppfriskande med ett program där den enskilda insatsen spelar större roll än intriger och paktande.

5. ”Superstars”, TV3

Meter samlar ett urval av Sveriges största idrottsstjärnor till tävling i diverse olika grenar. Det här är ingen lek – det är allvar. När några av historiens tjurigaste vinnarskallar möts så går det inte att undvika att göra bra tv. Mest imponerande i årets produktion var Ingemar Stenmark, som trots att han börjar bli lite grå om mulen fortfarande visar valparna vem som bestämmer i hundgår’n. 

 

Årets största Twitter-bråk, enligt Erik Westerberg

1. Kazmierska vs Ronge

Twitterdrevet var ett faktum efter att Paul Ronge (pr-konsult) kallat Natalia Kazmierska (journalist) för ”kass reporter”. och ”helt värdelös”. Efter att ha fått medarbetare på Expressen, Aftonbladet, TV4 och Svenska Dagbladet emot sig gav Paul Ronge upp och bad om ursäkt.

2. Lernfelt vs resten av Twitter

I en kritisk ledare uppmanade Malin Lernfelt (ledarskribent på GP) SJ att ”börja twittra”. Problemet var bara att SJ är ett av de svenska företag som är mest välkända för sitt twittrande. Twittereliten, företrädda av bland andra Sofia Mirjamsdotter, var skoningslösa i sin kritik under hashtagen #lernfelt. Malin Lernfelt hade själv precis registrerat sitt Twitterkonto.

3. Jardenberg vs Fridén

Att Hanna Fridén (bloggare och illustratör) kommenterade Apples läsplatta Ipad utan att hylla den fick Joakim Jardenberg (grundare av Mindpark och proffs-twittrare) att rasa: ”Vilken smörhjärna!”, skrev han på Twitter. Fridén svarade skoningslöst på sin blogg under rubriken ” ”Vilken fjantig stackare”.

4. Bildt vs Reinfeldt

Carl Bildt (utrikesminister) förkunnade via Twitter att Stockholm drabbats av en terroristattack – 10 timmar innan polisen och 12 timmar innan regeringschefen, vilket mötte massiv kritik. Bildt försvarade sig på sedvanligt självsäkert manér med att det var ”årets pseudodebatt med stort P”, och att han dessutom haft rätt.

5. Jönsson vs Gummesson

Två gånger plockade TV4 Nyheterna upp nyheter från SvD – utan att kredda. ”De bara snor andras nyheter. Det är extremt ogint”, rasade Martin Jönsson (redaktionschef, SvD) på Twitter. Mycket olyckligt, var Jonas Gummessons (nyhetschef, TV4) kommentar. 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.