Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Cykelkampanjen kan vara olaglig: "Piketen kom"

Med sprejburk i hand gav sig vd:n och reklambyrån ut i natten för att genomföra en gerillakampanj. Då kom polisen.

Dante Thomsen


Publicerad: 22 April 2013, 10:32
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:48

Ämnen i artikeln:

M C Saatchi

Det är byrån M&C Saatchi som ligger bakom den uppmärksammade gerillakampanjen där cykelmarkeringar i Stockholm med hjälp av grön färg förvandlats till Porteur-cyklar.

– Porteur lanserades för nästan exakt ett år sedan och jag kände att "shit, jag måste göra något på ettårsjubileumet" men tiden fanns inte till. Men jag ville ändå hitta på något roligt, säger Porteurs vd Jimmy Östholm till Dagens Media.

Idén till gerillakampanjen kom när Jimmy Östholm och MC Saatchis kreative chef Martin Cedergren stod och blickade ut över skeppsbron.

– Vi kände väl att själva erbjudandet med rabatterade cyklar kanske inte var det viktiga att få ut. Istället ville vi koppla det till den här jättesena våren. När vi stod där uppe såg vi att det var en massa cyklar på cykelbanan och då bestämde vi oss för att göra om märkena till Porteurcyklar.

Idén beskriver Jimmy Östholm som "en skön ögonblicksidé".

– Det kan bli hur bra som helst ibland och mindre bra i andra tillfällen, säger han och skrattar.

Vad har ni fått för reaktioner på kampanjen?

– Det har kommit mycket reaktioner från alla möjliga håll. Jag passerade faktiskt märkena när jag var på väg till ett möte och hörde en konversation mellan några cyklister som tyckte att det var påhittigt och roligt.

Samtidigt tangerar kampanjen gränsen för vad som är lagligt. För fyra år sedan berättade Dagens Media om en liknande kampanj från it-företaget Consignits och byrån Miamis.

Då byrån inte hade ansökt om tillstånd hos gatukontoret för att måla på marken var den olaglig.

Men Jimmy Östholm menar att Porteur-kampanjen bara är "på gränsen".

– Det är väl en gråzon men vi tycker inte att vi har klivit över gränsen. Åtminstone gjort medvetet.

Han berättar vidare att kampanjen redan uppmärksammats av polisen.

– Vi vart faktiskt påkomna inatt när vi var ute och sprejade. Då kom piketen och frågade vad vi höll på med.

Vad sa de?

– De hävdade att det är skadegörelse och klotter. Men när vi visade att det var vattenlöslig färg så tyckte de väl att det var okej men att vi kanske inte borde spreja mer. Det var väl kontentan.

Porteurs kampanjen gäller så länge det är fint väder. Börjar det regna försvinner den gröna färgen – och det rabatterade priset på cyklar som man får om man besöker bolagets sajt.

Ämnen i artikeln:

M C Saatchi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.