Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

CP+B bakom samhällskritiska 1,25-dieten

Publicerad: 11 Mars 2015, 07:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Kan du leva på 10 kronor om dagen? Det måste du om du vill pröva den nya 1,25-dieten.


Det är reklambyrån CP+B och välgörenhetsorganisationen Givesom som ligger bakom ”The 1,25 diet”. Namnet kommer av att det är mer än en miljard människor som lever på mindre än 1,25 dollar om dagen, det vill säga cirka tio kronor.

Syftet är inte bara att man kan tappa kilon, utan även visa sitt stöd för de som har det svårt. Tanken är också att du kan donera de pengar du sparat till välgörande ändamål.

Kreatörerna Henrik Düfke och Felipe Montt på CP+B har varit drivande i projektet.

– Det bygger på insikten om att så många lever så fattigt. Vi ville paketera det i en diet eftersom det finns en tension i det, säger Henrik Düfke till Dagens Media.

Hur kommer ni att sprida ”The 1,25 diet”?

– Vi ville inte att det skulle vara för reklamkampanjigt. Tanken är att det här ska växa organiskt. Dieten kommer gå ut genom en massa bloggar och beroende hur det går kanske vi aktiverar det på olika sätt. Vi kanske gör en dokumentär om någon som går på dieten eller släpper en kokbok.

Tror ni folk kommer donera vad de sparar?

– Det är vår förhoppning, det är lätt att göra genom Givesom i mobilen.

Hur hälsosam är dieten?

– Den är nog inte så hälsosam, men tanken är också att den ska kännas. Vi ironiserar helt enkelt kring diethysterin och fåfängan som råder trots att vi har det så bra.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.