Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Coop nylanserar "Fyra för 80" i sociala medier

Publicerad: 16 Mars 2018, 08:34
Uppdaterad: 16 Mars 2018, 08:50

Coops reklamkoncept "Fyra för 80" får ny kostym när det specialanpassas för sociala medier.

Coops reklamkoncept med Lotta Lundgren får specialanpassad kostym för sociala medier. ”Fyra för 80” är nu så inarbetat att det klarar av experimenterande i sociala medier", säger marknadschefen Marie Wedin.


Det har gått ett år sedan Coop lanserade sitt koncept ”Fyra för 80”, tillsammans med medieprofilen och matentusiasten Lotta Lundgren. Nu lanseras ett nytt uttag, som är helt anpassad till sociala medier.

– ­Konceptet har gått bättre än vad vi vågat hoppas på tvärs över landet och i alla åldersgrupper, berättar Coops marknadschef Marie Wedin för Dagens Media.

Vid första mätningen som Coop gjorde, efter att ”Fyra för 80 ” lanserats, uppmätte reklamen en avsändarkoppling på 59 procent. Sedan dess har siffran gradvis stigit, för att i senaste mätningen ligga på hela 90 procent, enligt Marie Wedin.  

En målgrupp som Coop liksom många andra har problem att nå traditionella kanaler, är de under 35 år, som i många fall inte ens tittar på linjär-tv. Det är framförallt dem som Coop nu, med sitt uttag för sociala medier hoppas på att nå i högre utsträckning.

– Det vi vill se är att vi får en ännu större hävstång på konceptet, och ett högre gillande av varumärket även i den yngre målgruppen.

Varför har ni inte anpassat konceptet till sociala medier tidigare?  

– Efter ett år har vi nu en oerhört hög avsändarkoppling, vilket underlättar mycket för oss när vi utvecklar konceptet i en digital miljö. ”Fyra för 80” är nu så inarbetat att det klarar av experimenterande i sociala medier, svarar Marie Wedin.

Sociala medie-filmerna är mer renodlade i sin utformning, och bara sekunder långa. De är även anpassade till att fungera ljudlöst i Facebooks och Instagrams flöden. Ett tryck bort finns dessutom recepten köpklara i Coops onlinebutik.

– ­Första steget släpps på måndag, utifrån den filmbank som vi redan har producerat. Man kommer att kunna fälla ut fler filmer och recept att inspireras av utan att lämna plattformen, säger Marie Wedin och fortsätter:

– ­Någon vecka efter släpp kommer vi att börja jobba målgruppsanpassat baserat på löpande lärdomar. Vi kommer att köpa på ett helt nytt sätt och gör utvärderingar varje dag. På det sättet anpassar vi oss på ett naturligt sätt till en yngre målgrupp.

Eftersom det digitala konceptet är riktat mot en något yngre målgrupp ser hon även att Coop i viss kommunikation kommer att lätta på att antalet portioner ska vara fyra.

– Konceptet som sådant är oerhört relevant ändå, eftersom det vi fokuserar på är prisvärdhet och matinspiration. Men naturligtvis ska vi anpassa det. Receptet får ibland vara hjälten istället för  ”fyra för 80”-avsändaren, säger hon. 

Forsman & Bodenfors står bakom "Fyra för 80", Hobbyfilm är produktionsbolag och Coops mediebyrå Scream sköter köpprocessen. Löpande justeringar kommer Coops inhouseavdelning att bistå med. 

Vad är nästa steg för Coop?

– Det är att få ut konceptet i samtliga våra butiker, där man till exempel kan se Lotta Lundgren på en digital skärm, och på ett enkelt sätt plocka samman varorna i ett recept. Det är en jätteviktig prioritering för oss.

Här är två av Coops filmer som specialanpassats för sociala medier:

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.