Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Coop lanserar ny reklam

Publicerad: 5 Maj 2015, 10:43
Uppdaterad: 22 Juni 2016, 07:04

Bekämpningsmedel i kroppen minskas av att äta ekologiskt, det hävdar Coop i den nya kampanjen "Ekoeffekten".


I Coops nya kampanj "Ekoeffekten" vill butikskedjan visa att halterna bekämpningsmedel i kroppen kan minskas av att äta ekologisk mat. Som bakgrund till kampanjen har Coop en undersökning som IVL Svenska Miljöinstitutet har gjort.

– Det här är inte vårt nya reklamkoncept utan ett sätt för oss att lyfta fram att vi är ledande inom ekologi och hållbarhet. Den nya filmen är inte för tv utan något som vi kommer släppa viralt i digitala kanaler, säger Bodil Jönsson Lindgren, chef för format och kundupplevelse på Coop, till Dagens Media.

I undersökningen fick en familj bestående av två vuxna och tre barn äta icke-ekologisk mat i en veckas tid och lämna urinprov dagligen. Därefter fick samma familj äta ekologisk mat i två veckor.

Undersökningen visade att halten bekämpningsmedel minskade när familjen ät ekologiskt, den största förändringen upptäcktes hos barnen.

– Vi försökte hitta en familj som i det stora hela var en vanlig familj som var nyfikna på att prova ekologiskt. De som var intresserade fick söka genom en annons. Det här är ett viktigt ämne som vi vet engagerar våra medlemmar och kunder och genom den här filmen vill vi väcka debatt och diskussion, säger Bodil Jönsson Lindgren och fortsätter:

– Varje vecka sänker vi priset på utvalda ekologiska produkter. Vi försöker hela tiden utveckla våra ekologiska erbjudanden, främst då vårt egna varumärke ”Coop Änglamark”.

Den nya kampanjen är framtagen av Forsman & Bodenfors och ACNE Productions.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.