Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Coop förnyar tv-reklamen

Publicerad: 8 Maj 2012, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

I filmer signerade Felix Herngren tar Coop ett nytt grepp på sin tv-reklam. Samtidigt gör dagligvarujätten om hemsidan för att skapa ett mer enhetligt intryck.


Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenFLXCoopForsman Bodenfors

Dagligvarukedjan Coop går i dagarna ut i en ny kampanj med en film regisserad av Felix Herngren. I filmen får tittaren följa en kvinna som går runt i en Coopbutik och höra hennes tankar. Under tiden dyker skyltar med information om priser på olika varor upp.

Thomas Engelhart, vd på Coop Marknad, berättar för dagensmedia.se att filmerna är inspirerade av Felix Herngrens film ”Vuxna människor”.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla vår kommunikation. Coop har setts som lite slätstrukna tidigare, nu talar vi med medlemmarnas röst och detta med energi och med glimten i ögat, säger han.

Filmen, som är framtagen i samarbete med reklambyrån Forsman & Bodenfors och produktionsbolaget FLX, är en av 32 reklamfilmer som ska gå i alla stora tv-kanaler under året.

I varje film får tittaren följa en ny kund.

– Vi vill visa en stor bredd med många infallsvinklar och många människor. Vissa kan känna igen sig i en person och vissa i en annan. Det är ett bra sätt att visa ett upp produkterna och ett slice of life samtidigt, säger Johan Eghammer, ad på Forsman & Bodenfors, och fortsätter:

– Hela filmen ska kännas på riktigt. Det är viktigt att man är tydlig med pris och erbjudande eftersom det gäller veckoerbjudanden, men samtidigt vill man säga något större om Coop.

Coop har dessutom gjort vissa förändringar på sin sajt och har bytt namn på mataffären.se till cooponline. 

– Vi har haft ett spretigt varumärke och få gjorde kopplingen mellan exempelvis mataffären.se och Coop. Så vi ville bli tydligare och göra ett mer samlat intryck, säger Thomas Engelhart.

Dessutom har sajtens signaturfärg ändrats från blått till grönt.

– Grönt är en varmare färg, som både är kopplad till vår historia och till hållbarhet.

Coop planerar en större, mer omfattande omgörning av sin sajt senare i höst.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.