Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Comviq-Krille delas mest på webben

Publicerad: 6 Mars 2012, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Comviqs reklamfilm med en kille som vägrar svara när hans flickvän ringer var den mest delade reklamfilmen förra månaden.


Varje månad listar dagensmedia.se vilka filmer som delas mest i bloggosfären samt på Facebook, Youtube och Twitter. Listan tas fram med hjälp av Unruly Medias verktyg Viral video chart.

I februari är det Comviqs film "Comviq-Krille" som delas mest.

– Det är en mycket bra film för nätet. Anledningen till att den har delats så mycket är att den är relevant för många olika målgrupper. Likt Seinfelds situationskomik känner de flesta igen sig i att screena samtal, säger Unruly Medias vd Lance Traoré.

En annan nykomling på listan är Ladbrokes reklamfilm med AIK-ikonen Kenny Pavey, en längre version av den film som gått i tv.

– Det är ett bra sätt att utnyttja mediernas styrkor. Använd tv för att driva räckvidd och frekvens och nätet för att driva det djupare engagemanget, säger Lance Traoré.

Är inte 2 000 delningar ganska lite för att toppa listan?

– Engagemanget i att någon delar ett kommersiellt material är väldigt värdefullt för en annonsör. Du får en ”ambassadör” som bär varumärket i sin vänskapskrets och de som startat Comviqs film om Krille har självmant valt att starta den och gör med största sannolikhet det med full uppmärksamhet. Samtidigt finns det ett stort mörkertal då delning av innehåll fortfarande sker mestadels utanför det digitala.

1. Comviq-Krille

Kund: Comviq

Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Mediebyrå: Mediacom

Shares: 2,134

Youtubevisningar: 152,326

<iframe width="449" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/cJqDdvqzTPY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

2. Jerrys avsked

Kund: ICA

Reklambyrå: King

Mediabyrå: IUM

Shares: 846

Youtubevisningar: 47,345

<iframe width="449" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/fp9sJS6pcno" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

3. From England with love

Kund: Ladbrokes

Reklambyrå: The Pistöl Agency

Mediabyrå: Scream

Shares: 456

Youtubevisningar: 15,594

<iframe width="449" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/ysArEHBURXA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

4. Ulf och Jerry spelar fruktflöjt

Kund: ICA

Reklambyrå: King

Mediabyrå: IUM

Shares: 438

Youtubevisningar: 30,723 

<iframe width="449" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/eSDk7ggqLO8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

5. Historiska felrekryteringar

Kund: Poolia

Reklambyrå: King

Mediabyrå: OMD

Shares: 291

Youtube visningar: 18,020

<iframe width="449" height="249" src="http://www.youtube.com/embed/SrKdvHdrf8s" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.