Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Comviq berättar den sanna historien bakom ”Karim”

Publicerad: 26 April 2016, 08:41
Uppdaterad: 26 April 2016, 11:19

Nu är det dags för publiken att få lära känna en ny sida av kioskägaren Karim. "Kampanjen har ett starkt budskap som ligger i tiden", säger Mimmi Sköldberg, varumärkeschef på Comviq.


Ämnen i artikeln:

Comviq

I Comviqs nya kampanj, som syftar till att få människor att prata mer med varandra, berättas den sanna historien om Tariq Alkhizai, mer känd som kioskägaren Karim.

Tillsammans med polisen Krister har Karim blivit en populär reklamprofil, och varit en del av Comviqs reklamkoncept under många år.

Mimmi Sköldberg, varumärkeschef på Comviq, säger att man insåg att det var dags för publiken att lära känna den varma karaktären lite bättre.

– Under den tid vi har jobbat med konceptet har det succesivt vuxit fram en både spännande och rörande bild av Tariqs liv och uppväxt. Vi känner att det ligger någonting väldigt starkt i att dela med oss av den berättelsen, och låta Tariqs historia bli Karims historia. Budskapet ”prata mer” är dubbelbottnat, visst finns det en kommersiell bit i det, men det viktiga här är det större budskapet om förståelse och ett öppet samhälle, säger Mimmi Sköldberg till Dagens Media.

Lyfter fram verkliga händelser

Tariq Alkhizai väg till rollen som kioskägaren Karim har varit både lång och krokig – Tariq har bland annat jobbat som radiopratare, författare, fäktare och stuntman. Han var i sina yngre år dessutom en del av Bagdads kulturliv, och har i flera omgångar suttit i fängelse.

I spelfilmen skildras händelser ur Tariqs liv som alla har bidragit till att han hamnade i Sverige. Historien bekräftas även genom många autentiska bilder som visas under filmens gång.

– Tariq är dramatiker, och som person väldigt utåtriktad. Jag vet att han tycker att det känns stort att få dela med sig av sin berättelse. Både han och karaktären Karim är glada och varma, men vi tycker det är viktigt att också få visa upp en djupare och mer seriös del som gör bilden av både Karim och Tariq mer rättvis, fortsätter Mimmi Sköldberg.

Vad tror ni om mottagandet av kampanjen?

– Jag tror att folk gillar när större aktörer som har kraften att ta ställning för någonting, faktiskt gör det. Jag hoppas och tror att folk kommer att känna att kampanjen har ett starkt budskap som ligger i tiden, och att vi som företag tar ställning för en öppnare värld.

Varför tror du att karaktären Karim har vunnit så mångas hjärtan?

– Framför allt för att han är så lätt att tycka om – han är en varm, hjärtlig karaktär med glimten i ögat. Dessutom är dynamiken mellan honom och Krister väldigt avslappnad och humoristisk.

Den nya spelfilmen är hela 7,5 minuter lång och den kommer tillsammans med en intervjufilm där Tariq Alkhizai berättar sin historia på arabiska att distribueras i sociala medier och övriga digitala kanaler. Spelfilmen kommer även finnas i kortare varianter för tv.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Comviq

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.