Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Comeback för AMF

Publicerad: 18 juni 2009, 12:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Den omskrivna ledningsskandalen har blåst över och bolaget vässar marknadsföringen inför höstens stora tjänstepensionsval. Först ut är en animerad historia om en larvs stressiga liv.


I januari var 20 procent positiva till AMF, men när pensionsskandalen rullades upp i mars slog det om helt. Nettovärdet i Yougovs Brandindex rasade till att 40 procent istället var negativa till AMF. Då drog försäkringsbolaget i bromsen och stoppade all reklam.

– Vi har istället fokuserat på att lyssna, försöka förstå och vara tillgängliga för oroliga kunder och marknaden. Nu har mediestormen har lagt sig och varumärkesmätningarna börjar vända, säger Cecilia Rosendahl-Lavén, marknadschef på AMF, och tillägger att bolaget trots tappet har högst preferensvärden.

Den 16 maj kom första annonsen - ett brev från nya vd:n Ingrid Bonde i dags- och fackförbundspress. Syftet var att börja bygga förtroende igen genom att tala om bolagets ekonomiska stabilitet. Efter midsommar bryter AMF definitivt reklamtystnaden - med en somrig, animerad film om en larv.

– För första gången gör vi en film som inte handlar om människor. Istället använder vi en metafor och berättar historien en om larvs ganska tuffa och stressiga liv. Ett liv som så småningom förändras till en vardag med mycket mer frihet. Att likna med pensionen, säger Leif Sorte, projektledare på Forsman & Bodenfors.

AMF håller fast vid kommunikationsplattformen från 2003. Den utgår från att måla upp en ljus framtid för att på så sätt göra pensionsvalet mer angeläget. Nytt är att AMF ska trycka mer på produktfördelar i sin kommunikation. Huvudbudskapet är att pensionsbolaget har högst avkastning och låga avgifter. Det ska få kunderna att stanna kvar och samtidigt locka nya försäkringstagare i höst, när de privatanställda arbetarna ska välja bolag.

– Vi gjorde länge uppskattad reklam om att möta sig själv i framtiden, men vi märkte att livslängden på filmerna blev kortare när man väl knäckt koden. Sedan två år är ambitionen att överraska med friare uttolkningar som visar på en positiv framtid, säger Leif Sorte.

Larvfilmens animationsinslag har tagit nära två månader att producera. Den ska gå brett i tv i tre månader med start på lördag.

Syfte Återvinna förtroende och öka intresset för att välja pensionsbolag. Ta positionen som bolaget med högst avkastning och lägst avgifter.

Målgrupp AMF:s 3,8 miljoner kunder.

Period från 20 juni till september.

Reklambyrå Forsman & Bodenfors med arbetsgrupp Leif Sorte, projektledare; Linda Hymér, produktionsledare; John Bergdahl, ad; Jacob Nelson, copy; Magnus Kennhed, byråproducent och Candice Madrid, formgivare.

Mediebyrå Mindshare

Produktionsbolag Camp David med arbetsgrupp Filip Engström, regissör; Peter Kydd, exekutiv producent; Anna Adamsson, producent.

3D-animation The Mill, LA.                                              

Fotograf Linus Sandgren

Mediebyrå Mindshare.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.