Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Com Hem ökade mest i oktober

Unilever lade mest pengar på reklam under oktober månad, visar siffror från Sifo Reklammätningar.


Publicerad 2013-12-02 08:55
Uppdaterad 2015-12-06 12:54

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

I oktober köpte Unilever Sverige reklam för totalt 69,2 miljoner kronor brutto, vilket är en ökning med 13,3 procent jämfört med samma månad 2012.

På andra plats landar Ica, som köpte reklam för 60,7 miljoner kronor brutto. Det är en minskning på 35,8 procent jämfört med 2012.

Com Hem ökade å andra sidan sina medieinvesteringar med hela 136,6 procent jämfört med oktober 2012. Totalt köpte bolaget reklam för 48,9 miljoner kronor i oktober.

Därmed landar Com Hem på en tredjeplats på topp 20 listan, vilket kan jämföras med en tolfteplats i september.

Att Com Hem ökar så mycket beror på att bolaget sjösatte sin största medieinvestering någonsin i oktober – lanseringen av Tivo.

LÄS OCKSÅ:

Se hela listan nedan.

Här är topp 20-listan

Annonsör 2012 2013 Diff% 2013 UNILEVER SVERIGE 61080 69188 13,3 ICA 94504 60717 -35,8 COMHEM 20691 48952 136,6 L OREAL SWEDEN 39705 45151 13,7 TELIA 59743 43528 -27,1 ELGIGANTEN 47227 43219 -8,5 ARLA FOODS 23674 42005 77,4 SV SPEL 54335 41933 -22,8 TELENOR 36756 40292 9,6 PROCTER & GAMBLE 59916 40039 -33,2 3 29328 37639 28,3 KOOPERATIVA FÖRBUNDET 64540 37375 -42,1 BET365 GROUP 8114 31621 289,7 MEDIA MARKT 16513 29777 80,3 TELE2 16990 27291 60,6 VOLKSWAGEN SVENSKA 23210 26430 13,9 VOLVO 28501 26399 -7,4 STADIUM 23774 25958 9,2 MCNEIL 30047 25478 -15,2 LIDL SVERIGE 24424 24237 -0,8         S:A Total 763072 767230 0,5

Dante Thomsen

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.