Få hela storyn
Starta din prenumeration
Kampanjer
Publicerad: 6 Februari 2015, 08:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14
Gulliga djur och glada frukter. Alla formade av bokstäver ur Adolf Hitlers bok. Nu stängs Coca Cola-kampanjen ner.
Enligt tidningen The Guardian drar Coca-Cola nu tillbaka sin "Make it happy"-kampanj efter att ha utsatts för en nätattack från bloggen Gawker.
Kampanjen introducerades under Super Bowl i år. Syftet var att människor skulle skriva negativa inlägg på Twitter samtidigt som de använde sig av hashtagen #MakeItHappy.
Tweeten skulle då uppenbara sig i form av en så kallad ASCII, en bild formad av de bokstäver som använts i meddelandet, i form av "glada" saker som en gullig mus eller en palm med solglasögon.
Enligt The Guardian startade Gawker en så kallad "bot" som automatiskt postade utdrag ur Adolf Hitlers bok Mein Kampf tillsammans med #MakeItHappy. Därefter fylldes Coca-Colas Twitterflöde med nazistisk propaganda vars bokstäver formades till glada bananer eller katter som spelade trummor.
På onsdagen lades kampanjen alltså ner.
– Syftet med #MakeItHappy var att visa att internet är vad vi gör det till och vi hoppades inspirera människor till att göra det till en mer positiv plats. Det är olyckligt att Gawker försöker vända kampanjen till något som är motsatsen, säger en talesman för Coca-Cola enligt The Guardian.
Andreas Gabrielsson