Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Coca-Cola hyllar flaskans kurvor i global jättekampanj

Publicerad: 27 februari 2015, 08:52
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:11

UPPDATERAD. Coca-Cola tar hjälp av Marilyn Monroe för att uppmärksamma flaskans 100-års jubileum. Kampanjen ska gå i 140 länder.


Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

I år är det 100 år sedan som Coca-Cola började använda sin signifikanta glasflaska. Det firar företaget med en global kampanj, som ska gå i 140 länder och bland annat inkluderar 14 olika tv-reklamer, en specialskriven sång och en konstutställning. Det skriver Adage.

Kampanjen fokuserar på flaskans "kurvor". En av filmerna, "Tale of Contour", är regisserad och producerad i Sverige. För regin står Againstallodds, och animationen gjordes av Milford Film.

Dessutom tar Coca-Cola hjälp av kändisar som Elvis Presley, Marilyn Monroe och Ray Charles i en utomhus- och digital kampanj kallad "Kissed by". Kampanjen inkluderar gamla bilder på ikonerna drickandes Coca-Cola. "I've kissed Marilyn" är payoffen på en annons.

Hur mycket pengar Coca-Cola spenderat på kampanjen vill företaget inte avslöja, men den uppges vara den näst största globala kampanjen i företagets historia, efter förra årets VM-kampanj som visades i 175 länder.

Se några av filmerna som ingår i kampanjen nedan:

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Coca-Cola

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.