Coca-Cola hyllar flaskans kurvor i global jättekampanj

UPPDATERAD. Coca-Cola tar hjälp av Marilyn Monroe för att uppmärksamma flaskans 100-års jubileum. Kampanjen ska gå i 140 länder.

I år är det 100 år sedan som Coca-Cola började använda sin signifikanta glasflaska. Det firar företaget med en global kampanj, som ska gå i 140 länder och bland annat inkluderar 14 olika tv-reklamer, en specialskriven sång och en konstutställning. Det skriver Adage.

Kampanjen fokuserar på flaskans "kurvor". En av filmerna, "Tale of Contour", är regisserad och producerad i Sverige. För regin står Againstallodds, och animationen gjordes av Milford Film.

Dessutom tar Coca-Cola hjälp av kändisar som Elvis Presley, Marilyn Monroe och Ray Charles i en utomhus- och digital kampanj kallad "Kissed by". Kampanjen inkluderar gamla bilder på ikonerna drickandes Coca-Cola. "I've kissed Marilyn" är payoffen på en annons.

Hur mycket pengar Coca-Cola spenderat på kampanjen vill företaget inte avslöja, men den uppges vara den näst största globala kampanjen i företagets historia, efter förra årets VM-kampanj som visades i 175 länder.

Se några av filmerna som ingår i kampanjen nedan:

Publicerad 2015-02-27 08.52Uppdaterad 2015-12-06 12.11

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: