Kampanjer
Clowner sätter skräck i Sverige och världen
Publicerad: 24 oktober 2017, 22:00
Bild 1/2 Det spekulerades om huruvida fenomenet att människor klädde ut sig till clowner var ett pr-trick från filmbolaget bakom Stephen Kings ”Det”, vilket de själva förnekade.
BACKSPEGELN. Clownfenomenet spred sig som en löpeld 2016 och fick McDonalds att lägga Ronald McDonald på hyllan.
Under oktober månad 2016 spred sig clownskräcken över delstaterna i USA, och till och med ända till Sverige. Redan i augusti startade fenomenet där människor klädde ut sig till läskiga clowner och lurade i mörka gathörn och på offentliga platser.
Det hela gick så långt att flera företag stoppade sina clownmaskotar och clowndräkter.
Det spekulerades bland annat om huruvida det var ett pr-trick för att göra reklam för filmatiseringen av Stephen Kings ”Det” – det förnekades dock av filmbolaget.
McDonalds gick ut i ett pressmeddelande och berättade att de tillfälligt skulle stoppa Ronald McDonald tills clownskräcken lagt sig. I Sverige fortsatte Ronald McDonald dock att besöka hamburgerkedjans restauranger.
Ett företag som stoppade sin försäljning av clownmasker i Sverige var Hobbex. ”I och med allt som har hänt känner vi på Hobbex att det var ett enkelt val att sluta att sälja clownmasker”, sade vd:n Roger Halvarsson i ett pressmeddelande förra året. Clownskräcken lär knappast ha stillats nu när ”Det” rullar på biograferna, men det hindrar inte McDonalds från att låta Ronald McDonald besöka restaurangerna igen.
Denna artikel har tidigare varit publicerad i Dagens Media nummer 19, 2017.