Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Cloetta ändrar reglerna för palmolja

Greenpeace kampanj gav effekt, chokladjätten skaffar ny palmoljepolicy.

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se


Publicerad: 16 April 2014, 07:53
Uppdaterad: 06 December 2015, 12:41

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceCloetta

Lagom till påsk presenterar Cloetta sin nya policy för palmolja, som ingår i chokladproduktion.

Viss palmoljeproduktion har negativa effekterna för regnskogen. Nu implementerar Cloetta ett nytt arbetssätt gentemot leverantörer av oljor och fetter innehållande palmolja, för att skydda skogen.

I höstas lanserade Greenpeace en global kampanj med kravet att företag ska kunna uppvisa spårbarhet på den palmolja som används i produktionen, och garantera att den inte orsakat skövling av regnskog.

Greenpeace kampanjarbete har tagit sikte på just Cloetta. Lagom till alla hjärtans dag lanserades en del i kampanjen, som uppmanade konsumenterna att "göra slut" med Cloettas olika varumärken.

Kampanjen bestod bland annat av ett relationstest där konsumenterna kunde välja att ta avstånd från exempelvis Polly och Kexchoklad.

– Det har påverkat oss till viss del. Men Cloetta har dock jobbat med en ny policy för palmolja ganska länge. Sedan förra året, säger Thomas Wiesgickl, miljö- och hållbarhetsdirektör på Cloetta, till Dagens Media.

Han säger att bolaget haft stor nytta av Greenpeace kunskaper när det gäller situationen i ursprungsländerna, som i det här fallet är Malaysia och Indonesien.

Cloetta köper inte palmolja som råvara, utan köper beståndsdelarna från olika håll. Därmed är producentleden så många att bolaget har svårt att överblicka hur produktionsvillkoren för de enstaka beståndsdelarna ser ut.

– Det Greenpeace gjort bra är att de kan bistå med detaljarbete och fakta, eftersom de har folk på plats i ursprungsländerna, säger Thomas Wiesgickl.

I ett pressmeddelande skriver idag Greenpeace Sverige-chef Annika Jacobson:

"Det är tydligt att vi är många som tar allvarligt på att chokladen vi äter inte bara ska vara god i smaken utan även mot tigrarna och framtida generationer som är beroende av vår förmåga att skydda regnskogarna. Jag är glad att Cloetta hörsammat detta."

LÄS OCKSÅ:

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceCloetta

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.