Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Citygross anklagas för falsk marknadsföring

Publicerad: 8 juli 2013, 09:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

Enligt Citygross reklam ska allt färskt kött styckas i butiken. Nu anklagas livsmedelskedjan för att ha bluffat.


Livsmedelskedjan Citygross gör en stor affär av att man styckar allt kött i butiken. Tv-kocken Tina Nordström har medverkat i flera reklamfilmer med det budskapet och i mars utsågs printannonsen med samma budskap till Månadens printannons i Dagens Media.

– En av våra viktigaste konkurrensfaktorer är att allt vårt färska kött är svenskt och styckat i butik. Vi har fört ut sådana här budskap med jämna mellanrum under de senaste fyra åren, sade Johan Johnsson, marknadschef på Bergendahls Food som driver Citygross, då.

Nu skriver Jönköping-Posten att företaget bluffar och inte alls styckar allt kött i butiken. Flera leverantörer bekräftar att köttet redan är styckat när det kommer till butiken och en färskvaruchef inom företaget bekräftar att allt i marknadsföringen inte stämmer.

Men ägarna slår ifrån sig kritiken och Anders R Karlsson, kategorichef på Citygross, säger till TT att företaget inte gjort sig skyldiga till falsk marknadsföring.

– Vi har aldrig sagt att alla djuren styckas helt och hållet i butik. Man får skilja på grovstyckning, detaljstyckning och finstyckning, säger han.

Daniel Nilsson-Padilla, konsumentreporter på Jönköpings-posten, är den som står bakom artikeln.

– Även Mat-Tina är med på bluffen. Hon har stått i tv och sagt att allt kött är butiksstyckat. Nu kan vi avslöja att så inte är fallet, säger han till Dagens Media.

– Mitt stora mål är att bli nya Sverker Olofsson och ta över tronen. Det här är ett bra steg på vägen. Min journalistik förändrar, så att konsumenterna slipper bluffarna.

Konsumentverket ska nu se över ärendet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.