Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Citibank stoppar reklam

Publicerad: 18 Augusti 2009, 08:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Saatchi & Saatchi lämnade nyligen Swedbank för Citibank. Nu avvecklar den senare sin marknadsföring mot privatkunder.


Förra veckan meddelade Citibank, en del av krisdrabbade Citigroup, att man stoppar nyförsäljningen mot privatkunder i Sverige. Istället ska resurserna läggas på att locka företagskunder.

Det betyder samtidigt att man slutar marknadsföra sig mot allmänheten.

– Vi har 300.000 kunder som inte påverkas av detta och som vi måste fortsätta att kommunicera med. Men vi har stoppat nyförsäljningen och den typen av kommunikation kommer att upphöra, säger Citibanks informationsdirektör Hampus Stenberg till Dagensmedia.se.

Citibanks kommunikation har kretsat kring otrohet – man har uppmanat kunderna att ha kvar sin nuvarande bank, men att samtidigt ”vänsterprassla” med Citibank.

I januari 2009 valde Saatchi & Saatchi att lämna Swedbank för att börja arbeta med just Citibank. Då förlorade Hilanders en storkund.

– Saatchi är fortfarande vår byrå. Som sagt, vi har fortfarande ett behov av att kommunicera med våra befintliga kunder, säger  Hampus Stenberg.

Citibanks mediebyrå är Maxus. Banken spenderade knappt 30 miljoner kronor brutto på reklam under det första halvåret 2009, enligt Sifo. I princip allt gick till tv.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.