Chokladen får Sverigeförpackning

Marabous mjölkchoklad får ett nytt utseende med anledning av sommarens sportevenemang. Bakom kampanjen står Ingo.

Nu går Marabou ut i den nationella kampanjen "Heja Sverige", som uppmärksammas såväl i butik, på kampanjsajten, som på chokladförpackningarna.

-Det är ju idrottsår nu, med fotbolls-EM som Sveriges höjdpunkt. Marabou har sponsrat Svenska Fotbollsförbundet länge, så vi vill naturligtvis heja på Sverige och har till och med ändrat designen på vår mjölkchoklad, säger Hilda Björkman, marknadschef för Marabou Chokladkakor, till dagensmedia.se.

Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Ingo, som Marabou nyligen valde att avsluta sitt samarbete med.

Som en av huvuddelarna i kampanjen ändrar Marabou texten i cirkeln på mjölkchokladsförpackningen till just "Heja Sverige". Den nya förpackningen blir kvar till och med OS.

– Marabou Mjölkchoklad är vår ikon, så då kan vi kosta på oss att ändra förpackningen, folk förstår ändå vad det är. Chokladkakan i sig är bärare för kampanjen, men sedan har vi också gjort butiksmaterial, bland annat skyltar med bilder av hejande anställda, säger Hilda Björkman.

Samtidigt driver Marabou en kampanjsajt där intresserade, genom att koppla upp sig till Facebook, kan heja på Sverige i fotbolls-EM och under OS.

– Man kan tippa på matcher samt tävla om fina priser genom att skicka in en bild på sig själv i sin soffa och visa hur man har riggat upp den för att heja på Sverige. Det här är något kul man kan göra med hela sin familj, säger Hilda Björkman.

Arbetsgrupp, byråer:

Webbyrå: Gimlet

Pr-byrå: Prime

Reklambyrå: Ingo

Butiksbyrå: Klirr

Mediebyrå: Starcom

Publicerad 2012-06-07 12.42Uppdaterad 2015-12-06 14.19

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: