Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Chockad vinnare

Publicerad: 16 Februari 2012, 14:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:26

Unionen vann pris för bästa kampanj på tisdagens Inhouse-gala. "Det känns fantastiskt nu när chocken lagt sig", säger Mikael Hedquist, på Unionen.


Ämnen i artikeln:

UnionenInhouse

När deras namn ropades upp hade Mikael Hedquist fulla munnen av limepaj.

– Det var tur jag hann tugga ur, vi hade inte alls förberett något tal, säger den glada vinnaren Mikael Hedquist.

Han hade inte alls väntat sig att de skulle ta hem priset.

– Det var många duktiga konkurrenter som Ica och Skistar, säger han.

Men det var Unionens kampanj, Vässa din lön, som utsågs till årets bästa. Juryns motivering var att Unionen lyckats kommunicera gammal produkt på ett modernt sätt.

– Vi valde att visa upp målbilden i stället för produkten. Vi visade målet i stället för varje detalj, säger Mikael Hedquist.

Enligt Mikael Hedquist gav kampanjen även stor effekt.

– Vi är ett väldigt nytt fackförbund och har bara funnits i fyra år. Men i undersökningar nämner åtta av tio oss som första fackförbund, säger han.

Unionen har i dag ungefär en halv miljon medlemmar.

– Bra reklam säljer, så är det bara.

Sedan i höstas har de knutit en byrå till sig som hjälpt dem ta fram tv-reklam. Men de kommer även att fortsätta satsa inhouse.

Byråns uppgift blir framför allt att hjälpa dem varumärkesförflyttning, medan de inhouse satsar mer på säljkampanjer och att locka mer medlemmar.

– Det här gav råg i ryggen att våga fortsätta göra lite annorlunda saker, säger han.

Priset ser han som en extra rolig bonus.

– Det är alltid svårt att tävla med reklam, det är lite som en musiktävling. Det handlar mycket om tycke och smak, säger han och fortsätter:

– Det viktigaste är absolut vilka resultat man når. Men sen är det kul att vinna en liten tavla också, säger han.

Inhouse är en tävling för reklam framtaget internt. Den arrangerades för andra året i rad. 150 bidrag var inskickade till årets tävling.

Rebecka Lindberg


Ämnen i artikeln:

UnionenInhouse

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.