Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Checka in - och sänk priset på Ica

Publicerad: 31 Augusti 2011, 07:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Ica Vanadis har börjat med en ny kampanj där kunderna kan sänka priset på en vara genom att checka in med Facebook.


Ämnen i artikeln:

ICA

Tillsammans med pr-byrån Deportivo har de tagit fram en kampanj där besökare i butiken kan checka in på butikens Facebooksida. Varje incheckning sänker priset på en aktuell vara, men bara ner till ett satt lägstapris. Prissänkningen kan sedan följas på en skylt i butiken och på nätet.

– Vi har funderat en hel del på hur man kan utveckla det här med Facebook och Twitter. Vi ville utveckla det till en aktiv handling, många läser ju till exempel inte direktreklam säger Carl Schartau, handlare på Ica Vanadis, till dagensmedia.se.

Hur många incheckningar som krävs för den maximala prissänkningen beror på varan. Varje prissänkningskampanj pågår i en vecka och sedan får kunderna ett sms om hur stor prissänkningen blev. Alla kunder får sedan ta del av det sänkta priset.

– Nu kör vi ganska lång kapanjer på en vecka, men vi är ganska gröna på det här. Men det är ett lättskött, enkelt och billigt verktyg som upplevs som modernt. Annars är det ju mycket flygblad och annonser i branschen, säger Carl Schartau.

Tidigare har butiken lanserat andra kampanjer, som en singelkampanj under alla hjärtans dag. För Carl Schartau är det viktigt att göra handlandet till något utöver det vanliga.

– Vi ska inte vara så stela i butikerna, det måste vara roligt att handla. Och det upplevs ju inte som så kul, se bara på hur många som beställer matkassar, säger han.

Ni har en testperiod fram till 16 september, kan ni tänkas fortsätta även efter detta?

– Absolut, i min värld finns det inget slut på det. Det är envist enträget arbete, vi fortsätter med det här så får vi lära oss. Jag tänker inte montera ner allt som vi har satt upp.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.