Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Charlotte Perrellis mys med vin-boxen kan bryta mot lagen

Publicerad: 1 December 2015, 12:38
Uppdaterad: 11 December 2015, 13:44

Charlotte Perrelli tänder ljus och poserar med sin bag-in-box. "Finns det något som är så mysigt", skriver artisten.


I en post på Instagram sitter Charlotte Perrelli ensam med en bit mat, ett tänt ljus – och en treliters bag-in-box med rödvin.

I texten skriver hon bland annat: " Finns det något som är så mysigt som dessa sköna höstkvällar, mörkt ute, tända ljus till middagen och sedan sätta sig framför en skön brasa. Älskar det".

Hon fortsätter:

" Har hittat ett gott mycket prisvärt vin som ni bör testa… Snygg design på boxen och så smakrikt vin! "

Bilden har runt 1500 gilla-markeringar.

Mattias Grundström, Alkoholleverantörernas granskningsman, AGM, som bevakar hur företag marknadsför alkoholhaltiga drycker i Sverige, är kritisk till inlägget.

– Det är en annons som inte uppfyller kravet på måttfullhet. Annonsens huvudintryck är osakligt och förmedlar i delar en livsstilsanknuten stämning, säger han till Dagens Media.

Enligt honom har det inte kommit in någon anmälan till AGM ännu men att annonsen hade sannolikt fällts om det hade gjort det.

– Det är även så att den bildmässigt inte följer reglerna, då det finns otillåtna föremål på bilden. Enligt lag får man i alkoholreklam endast visa bild på varorna, råvarorna eller varumärke.

Han menar dock att det är tydligt vem som är avsändare och att det är reklam vilket annars ofta är ett problem.

Det finns även flera riktlinjer som skiljer sig mellan traditionell tryckt reklam och annonsering i sociala medier, där det i det senare fallet normalt sett inte behövs någon varningstext om alkoholkonsumtion. Den typen av annonsering omfattas inte heller av samma regler vad gäller akoholhalten i de marknadsförda dryckerna.

– Sedan är det så att över 70 procent av personens följare måste vara över 25 år. Det är en tydlig trend vi ser att företag i större utsträckning använder sig av kändisar eller människor med många följare på sociala medier för att få ut sina annonser.

LÄS OCKSÅ:

 

 

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.