Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Caroline Szyber: "Debatten har lett till viss sanering"

Tre frågor till Caroline Szyber (KD, som tar med sig kollegorna i civilutskottet till Reklamombudsmannen.


Publicerad 2015-06-05 10:12
Uppdaterad 2015-12-06 11:59

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Dagens Medias kartläggning av samtliga fällanden hos Reklamombudsmannen, RO, visade att sexism och könsdiskriminering är den vanligaste anledningen till att reklam prövas och fälls. I SVT:s aktuellt togs frågan upp i går, med anledning av att den Italienska huvudstaden Rom sätter ned foten – och vill stoppa företagens fäbless för att sälja produkter med hjälp av mer eller mindre nakna kvinnokroppar.

I Sverige saknas en lag mot könsdiskriminerande reklam.

På torsdag besöker riksdagens civilutskott, som bland annat har hand om frågor gällande konsumenters rättigheter, RO för att få veta mer om hur självsaneringen i Sverige fungerar.

Vad ska ni göra där?

– Det kommer alltid motioner under den allmänna motionstiden om reklam riktad mot barn och sexistisk reklam som vi behandlar i civilutskottet. Vi har haft en diskussion om var gränsen går och vill göra ett besök för att se exempel där Reklamombudsmannen har fällt och fall där man inte gått vidare för att bättre förstå gränsdragningarna, säger civilutskottets ordförande Caroline Szyber (KD).

Hur tycker du att RO fungerar?

– Det låter ofta lite olika beroende på vilka företag man pratar med. Ofta pratar vi i debatten om RO, inte med RO. Därför blir det intressant att titta närmare på hur det har fungerat sedan RO infördes 2009.

Vad tycker du i frågan om en lag mot könsdiskriminerande reklam?

– Den debatt som varit, och de fall som kommer från RO, har lett till en viss sanering. Jag vet inte om jag tror att lagstiftning skulle vara ett starkare instrument. Jag tycker att den debatt som förs visar att det går åt rätt håll.

– Det är möjligt att vi omprövar den inställningen framöver, lagstiftning är det instrument vi har ifall vi inte tycker att reklamen håller sig inom ramarna. Men jag tror att det krävs att RO själv ger uttryck för att det behövs om det ska bli en politisk förändring.

LÄS ÄVEN:

Kolla den interaktiva grafiken nedan för att se resultatet av Dagens Medias kartläggning av samtliga fällningar hos RO mellan 2009 - 20 maj 2015,

Eller läs nya utgåvan av Dagens Medias tidning #10 2015.

LÄSER DU I MOBILEN? Se den interaktiva nyhetsgrafiken här eller välj "lämna mobilversion" längst upp på sidan.

Desktop? Scrolla nedåt.

<script id="infogram_0_sveriges_varsta_reklamsyndare9" src="//e.infogr.am/js/embed.js?vmm" type="text/javascript"></script><div style="width:100%;border-top:1px solid #acacac;padding-top:3px;font-family:Arial;font-size:10px;text-align:center;"><a target="_blank" href="https://infogr.am/sveriges_varsta_reklamsyndare9" style="color:#acacac;text-decoration:none;">SVERIGES VÄRSTA REKLAMSYNDARE</a> | <a style="color:#acacac;text-decoration:none;" href="https://infogr.am" target="_blank">Create infographics</a></div>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.