Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Carlsberg vill få fler att välja alkoholfritt i jul

Publicerad: 16 December 2015, 11:53
Uppdaterad: 16 December 2015, 12:57

Carlsberg Sverige vill uppmuntra till medvetna val med sin största alkoholfria kampanj någonsin.


Carlsberg Sverige går nu ut med kampanjen ”Okorkat” – en av företagets största kampanjer någonsin för att få fler svenskar att välja alkoholfri och alkoholsvag öl i jul.

– Vårt initiativ handlar om att få fler att göra smarta och medvetna väl, att välja rätt dryck vid rätt tillfälle. Dessutom att visa upp att öl inte handlar om procent, utan om smakupplevelsen. Just inför högtiderna känner vi att det är högst relevant att uppmärksamma folk om att det finns bra alkoholfira och alkoholsvaga alternativ, säger Henrik Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige, till Dagens Media.

Från början var det Systembolaget som gällde om man ville köpa alkoholfri öl, men sedan flera år tillbaka finns det alkoholfri öl i livsbutikerna och utbudet har ökat rejält.

Enligt Carlsberg Sverige var man tidigt ute med Carlsberg Non Alcoholic. Sedan dess har både Carlsberg Sverige och andra bryggerier lanserat en rad olika alkoholfria öl. 

Henrik Byström menar att alkoholfri-trenden är en kombination av flera saker.

– Delvis handlar det om att själva innehållet i produkten har förbättrats, men också att utbudet har blivit mer intressant. Sedan ser vi också en genomgående stark hälsotrend i samhället, där man idag är medveten om vad man stoppar i sig, vilket självklart påverkar även dryckeskategorin.

I dagarna gick Carlsberg Sverige ut med tre frågor om svenskarnas syn på alkoholfria alternativ på julbordet. I undersökningen, som genomfördes med hjälp av Quicktake/SSI, deltog 1 000 svenskar mellan 20 och 65 år. Där framkom att fler än hälften av svenskarna, 53 procent, någon gång köpt alkoholfri öl, och ännu fler, 56 procent, kunde tänka sig att göra det.

– Dock är julmusten ohotad etta när svenskarna ska välja alkoholfri dryck till julbordet. Men vår målsättning med Okorkat-kampanjen är att slå ett slag för att det alkoholfria och alkoholsvaga ölutbudet är mer intressant idag än tidigare, forsätter Henrik Byström.

Kampanjen kommer bland annat att synas utomhus, på Aftonbladet, SvD och Tasteline, samt genom butiksdemonstrationer under årets sista veckor.  

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.