Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Carlsberg tar hjälp av hipsteröl

Publicerad: 4 januari 2013, 10:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Carlsberg stärker sitt varumärke genom att bygga ett mikrobryggeri i Stockholm tillsammans med D. Carnegie & Co och Brooklyn Brewery.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Bryggeriet med namnet Nya Carnegiebryggeriet ska byggas i Lumafabriken i Hammarby Sjöstad. Utöver bryggeriet kommer också en restaurang och en ölskola husera i den k-märkta byggnaden.

– Nya Carnegiebryggeriet ska bli ett nytt bryggeri som förenar historia, innovation och kvalitét. Jag ser bryggeriet som en manifestation och hyllning till vår svenska ölkultur som återigen blomstrar. Carnegie Porter är ett av Sveriges äldsta varumärke och jag hör tydligt historiens vingslag när vi nu tar första steget för att skapa ett eget bryggeri, säger Joakim Losin, vd för Nya Carnegiebryggeriet, i ett pressmeddelande.

Brooklyn Brewery och Carlsberg har samarbetat i sex år. Efter USA och då främst Manhattan är Sverige Brooklyn Brewerys största marknad. Försäljningen är starkt koncentrerad till Stockholm.

Nya Carnegiebryggeriet ska brygga småskalig kvalitétsöl och beräknas vara klar för drift i slutet av 2013.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.