Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Carlsberg redo häva Blågul design

Publicerad: 11 September 2014, 07:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:29

Efter påpekande från statsheraldikern planerar Carlsberg Sverige att redesigna produkten Blågul.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Blågul är en av Carlsbergs storsäljare. Men burkens 70-tals inspirerade design är nu på att ändras.

Statsheraldikern, en myndighet som handlägger ärenden som rör Sveriges flagga, riksvapen, och statliga myndigheters emblem, har reagerat på de tre kronorna – som påminner om skyddade lilla riksvapnet.

I en mejlkorrespeondens mellan Anna Orlander, advokat vid Carlsberg och statsheraldiker Henrik Klackenberg, framgår att öljätten är redo att "skyndsamt" ändra designen.

" För att undvika att bryta mot gällande lagar och regler när Carlsberg Sverige gör det, vill jag bara stämma av att det är nuvarande positionering av kronorna ordnade två över en som är problematisk? Skulle ni till exempel ha invändningar mot en design med tre öppna kronor av guld, dock ordnade en över två? Skulle ni ha invändningar mot kronor i blått, det vill säga, tre öppna kronor i blått, ordnade två över en?" skriver Anna Orlander.

Statsheraldikern svarar: " Min bedömning är att ett byte av position mellan kronorna eller ett byte av färg inte är tillräckligt för att motivet inte ska betraktas som förväxlingsbart med riksvapnet. Den frågan avgörs av PRV, efter att ha inhämtat Heraldiska nämndens yttrande."

Simon Andrén

simon.andren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.