Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Carlsberg krockar mot rattfylla

Tillsammans med restaurangkedjan Harrys sjösätter Carlsberg en kampanj för att få färre att köra bil onyktra.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Juni 2012, 08:08
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:19

Ämnen i artikeln:

Nine YardsCarlsbergCohn Wolfe

Carlsberg och Harrys fortsätter nu den Drink & Drive-kampanj som de inledde i fjol. Tillsammans har de tagit fram den ambulerande Drink & Drive-baren, som serverar alkoholfria alternativ. Tanken är att få krogbesökarna att tänka till innan de sätter sig i bilen onyktra.

– Detta är en del av vårt samhällsengagemang där vi jobbar med ansvarsfull alkoholkonsumtion. Det är ju sommar och semestertider och många är ute på vägarna, då är det lämpligt att jobba förebyggande, säger Henric Byström, pr-chef på Carlsberg.

Den mobila baren kommer att dyka upp på ett tiotal olika Harrys-restauranger under sommaren. I baren kan gäster välja att "checka in" på Facebook och för detta få en gratis alkoholfri dryck.

Besökarna kan även köpa alkoholfria alternativ i baren och intäkterna går då till välgörande ändamål.

Samtidigt som den ambulerande baren dyker upp vid en Harrys-restaurang ställer Carlsberg också upp en krockad bil utanför restaurangen.

– Bilen är med i turnén, den ställs utanför restaurangen så att det ser ut som om den kört in i ett träd eller en bil. Den ska fungera som en tankeställare, säger Henric Byström.

Ni är inte rädda för att folk ska ta den krockade bilen på fullt allvar?

– Nej, vi har diskuterat det, men vi är tydliga i kommunikationen på bilen och den existerar i ett sammanhang. Och de som jobbar på Harrys kan berätta vad det handlar om om någon vill veta. Vi kan få reaktioner, men de kan vi bemöta.

Samtidigt som den mobila baren rullar ut i Sverige sjösätts även namninsamlingen www.jagtaransvar.se. Målet med namninsamlingen är att få 10 000 svenskar att skriva under på att de inte kommer att köra rattfulla.

Kampanjen är framtagen tillsammans med Nine Yards och Cohn & Wolfe.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.