Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Cannes Lions gör om kategorier

Publicerad: 11 Januari 2016, 14:12
Uppdaterad: 11 Januari 2016, 14:12

Cannes Lions gör förändringar i reklamtävlingens kategorier.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Från och med i år byter kategorin Press, som har funnits sedan 1992, namn till Print & Publishing. Namnbytet är, enligt ett pressmeddelande, ett sätt att följa med utvecklingen på printområdet.

Dessutom väljer festivalledningen att bryta ut underkategorin Digital Craft från Cyber. Digital Craft blir därmed en egen kategori. Enligt pressmeddelandet beror det på att bidragen till Digital Craft ökar samtidigt som kategorin kräver en specialistjury. Dessutom är det ett sätt att lätta arbetsbördan för juryledamöterna i Cyber-juryn.

Utöver detta introduceras nya underkategorier till Product Design – bland annat Service & Interactive Design for Products. Även Design och Outdoor får nya underkategorier.

Titanium & Integrated delas från och med i år i två och bedöms därmed av två olika jurygrupper.

Sedan tidigare är det också känt att kategorin Branded Content & Entertainment skrotas och ersätts av två kategorier – Entertainment och Entertainment for music.

Samtliga kategorier i Cannes Lions

Creative Effectiveness Lions, introduced in 2011 Creative Data Lions, introduced in 2015 Cyber Lions, introduced in 1998 Design Lions, introduced in 2008 Digital Craft Lions, launching in 2016 Direct Lions, introduced in 2002 Entertainment Lions (previously Branded Content & Entertainment Lions), introduced in 2012 Entertainment Lions for Music, launching in 2016 Film Lions, introduced in 1954 Film Craft Lions, introduced in 2010 Glass Lion: The Lion for Change, introduced in 2015 Health & Wellness Lions, introduced in 2014 Innovation Lions, introduced in 2013 Integrated Lions, introduced in 2005 (originally launched as part of the Titanium Lions) Media Lions, introduced in 1999 Mobile Lions, introduced in 2012 Outdoor Lions, introduced as Press & Outdoor in 1992 before separating to a standalone Lion in 2002 Pharma Lions, introduced in 2014 PR Lions, introduced in 2009 Print & Publishing Lions (previously Press Lions), introduced as Press & Outdoor in 1992 before separating to a standalone Lion in 2002 Product Design Lions, introduced in 2014 Promo & Activation Lions, introduced in 2006 Radio Lions, introduced in 2005 Titanium Lions, introduced in 2003

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.