Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Cancerfonden talar ut: "Kampanjen sårar personer"

Publicerad: 8 April 2016, 10:12
Uppdaterad: 8 April 2016, 10:16

Kakan Hermansson och Musse Hasselvall var ambassadörer för Cancerfondens kampanj.

Cancerfonden slopar helt kommunikationskonceptet "Nej till cancer" efter kritiken. Nu förklarar generalsekreteraren varför.


Ämnen i artikeln:

Cancerfonden

För drygt ett år sedan tog Cancerfonden tillsammans med dåvarande byrån Volontaire fram kommunikationskonceptet "Nej till cancer". Sedan dess har parollen använts vid flera tillfällen – nu senast i kampanjen ”30 dagar – 30 nej” som bygger på att en tredjedel av all cancer kan förebyggas genom sunda livsval.

Som Dagens Media skrev tidigare i dag väljer Cancerfonden nu att stoppa kampanjen, som tagits fram av Juno PR och Thelma/Louise, med omedelbar verkan efter kritik.

Det innebär också att Cancerfonden helt skrotar kommunikationskonceptet "Nej till cancer".

– Vi tog beslutet eftersom vi fått många kommentarer kring kampanjen. Många upplever den som skuldbeläggande och att den sårar personer, framförallt de som själva är drabbade av cancer. De är de som är viktiga för oss, vårt uppdrag är att stärka personer som drabbas och deras närstående, säger Sara Brodahl, tf generalsekreterare för Cancerfonden, till Dagens Media.

Hur har ni resonerat er fram till beslutet?

– Självklart har vi resonerat kring det här och vi kommer att få utvärdera beslutet i efterhand. Vi har ett viktigt uppdrag att prata prevention och livsstilsfrågor. Vi släppte nyligen en rapport som visar att 100 000 svenskar kommer att få en cancerdiagnos 2040 och för att vända den trenden måste vi prata om de här frågorna, men nu måste vi göra ett omtag och diskutera hur vi kan prata om de här frågorna utan att skuldbelägga någon.

Hur kunde det bli så fel?

– Det får vi utvärdera. Vi har jobbat med ”Nej till cancer” på olika sätt tidigare, senast med en tv-gala som blev en stor succé. ”Nejet” har väckt en del kritik förut så vi var förberedda på kritik men kritiken blev starkare och framförallt blev personer sårade.

Vad händer med samarbetet med Juno PR och Thelma/Louise?

– Vi utvärderar våra byråsamarbeten kontinuerligt. Just nu handlar det om vårt ansvar som köpare och vi sitter med spetskompetensen om prevention.

Det här innebär alltså inte att ni avslutar samarbetet?

– Nej.

Vad har ni fått för reaktioner på att ni avslutar kampanjen?

– Vi har fått mycket positiva kommentarer. Man kan säga att det är 80/20. 80 procent tycker att det är bra att vi tar bort ”Nej till cancer” och att vi har bett om ursäkt på ett bra sätt. Sen finns det självklart en grupp som tycker att det är synd. Vi hade 7000 som var med oss i utmaningen ”30 dagar – 30 nej” som är intresserade av att få det här budskapet.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Cancerfonden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.