Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Cancerfonden kampanjar med glidtacklingar

Publicerad: 4 Februari 2011, 12:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Välgörenhetsorganisationen firar 60 år – och 7 miljarder insamlade kronor – med en printkampanj.


Ämnen i artikeln:

CancerfondenWaters Widgren TBWA

– Vi vill lyfta fram att vi funnits i 60 år och samlat in över 7 miljarder kronor sedan starten, säger Sara Brodahl, avdelningschef för insamling och marknadskommunikation på Cancerfonden.

Kampanjen, som från och med idag går i dags- och kvällspress, är framtagen i samarbete med reklambyrån Waters Widgren/TBWA.

– Idag är cancerfonden den enskilt största finansiären för cancerforskningen. Med kampanjen vill vi kommunicera till våra givare om vår ambition att kunna fortsätta med forskningen i strävan efter vår vision – att bota cancer, säger Sara Brodahl.

Vanligtvis samarbetar Cancerfonden med mediebyrån Maxus. Men organisationen har i denna kampanj valt att själva sköta förhandlingarna om annonsutrymme. Det är en kostnadsfråga menar Sara Brodahl.

– Vi har en så pass snäv budget att vi är beroende av gratisinföranden och kraftiga prisreduceringar för att nå ut i media, säger Sara Brodahl.

Hon fortsätter:

– Kampanjen kommer att lyftas upp under hela året förutom när vi har Mustaschkampen eller Rosa Bandet.

Mustaschkampen genomförs under majmånad för att informera och samla in ekonomiska medel till forskning om prostatacancer. Rosa Bandet-kampanjen går i oktober varje år.

Arbetsgrupp

Reklambyrå: Waterswidgren/TBWA

Per Olholt, projektledare

Patric Waters, AD

Johannes Ivarsson, copy

Charlotte Asplund, produktionsledare

Fanny Pongracz, formgivare

Stephan Drenzel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.