Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Cancerfonden avbryter kritiserade kampanjen

Publicerad: 8 April 2016, 07:23
Uppdaterad: 8 April 2016, 07:38

Kakan Hermansson och Musse Hasselvall var ambassadörer för Cancerfondens kampanj.

Anklagades för att skuldbelägga – nu ber Cancerfonden om ursäkt till de som känner sig sårade av budskapet.


Ämnen i artikeln:

Cancerfonden

Kampanjen ”30 dagar – 30 nej” med kommunikationstemat ”Nej till cancer” bygger på att en tredjedel av all cancer ska kunna förbyggas genom sunda livsval. Detta genom att bland annat välja bort rökning, soffan, dålig kost och solen.  

Kampanjens budskap har dock väckt starka reaktioner, då tolkningen kunnat göras att Cancerfonden menar att man som enskild person kan säga "ja" till cancer genom att göra andra livsstilsval.

På Cancerfondens Facebooksida uttrycker många röster kritik mot att det skulle gå att välja bort sjukdomen, och kampanjen kallas bland annat för "sårande" och som "skräckpropaganda". Bland de som öppet kritiserat kampanjen finns bland annat Brit Stakston, som på Twitter kallar kampanjen för "usel".

Cancerfonden väljer nu att avbryta kampanjen, och skriver på sin hemsida att man tagit del av kritik från såväl patienter som anhöriga som känner sig både skuldbelagda och sårade.

”Vi tar den upprödhet som människor har visat på allvar och lägger ned kampanjen. Sett i backspegeln borde vi valt ett annat sätt att kommunciera på”, skriver man på sajten.

”Nej till cancer”-kampanjens ambassadörer var bland annat Kakan Hermansson och Musse Hasselvall.

Bakom kampanjen ligger Juno Pr och Thelma/Louise. Jennie Knutsson, vd på Juno Pr, skriver i ett sms till Dagens Media att hon hänvisar alla frågor till Cancerfondens pressavdelning.

Dagens Media söker Cancerfonden för en kommentar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Cancerfonden

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev