Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Calvin Klein fälls för diskriminerande reklam

Publicerad: 19 December 2016, 14:37
Uppdaterad: 19 December 2016, 14:41

19 anmälningar gjordes till Reklamombudsmannen mot Calvin Kleins tunnelbanereklam.


Ämnen i artikeln:

Calvin KleinUtomhus

Sveriges Kvinnolobby och 18 privatpersoner anmälde Calvin Kleins vårkampanj med motiveringen att underklädesreklamen på stortavlor i tunnelbanan var könsdiskriminerande.

Reklamombudsmannen (RO) fäller nu Calvin Klein för könsdiskriminerande reklam.

Främst reagerade anmälarna på en bild av en ung kvinna som ser ut att ta en ”selfie”. Kvinnans byst är i fokus och under bilden står: ”I take what I want in #mycalvins”.

Även andra bilder i kampanjen väckte reaktioner. På en bild står en kvinna i jeans och uppknäppt skjorta med texten "I am alluring in #mycalvins". På mannens bild står texten "I work hard in #mycalvins".

I sitt beslut skriver RO att ”bilden på kvinnan i bh, trots kopplingen till produkten och den frihet som annonsörer har att i reklam visa kläderna på fotomodeller, framställer kvinnan som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande".

RO finner också att de tre bilderna sammantaget visar en stereotyp bild av könsrollerna som framställer kvinnor och män på ett nedvärderande sätt.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Calvin KleinUtomhus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev