Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Calle Sjönell om initiativet: "För kreatörerna närmare varandra"

Publicerad: 4 Maj 2018, 13:01
Uppdaterad: 7 Maj 2018, 07:52

Bild 1/2  "Man lär sig av varandra och skapar något bra tillsammans", säger Calle Sjönell, chef för Facebook creative shop i Norden, om "Hack for good". Foto: Ryan Laurita, Septemberfilm

Facebook anordnar "Hack for good" och låter fem byråer ta fram en kampanj för Internetstiftelsen i Sverige (IIS).


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har tillsammans med Internetstiftelsen i Sverige startat initiativet "Hack for good". Projektet går ut på att fem kreativa byråer – Åkestam Holst, Perfect Fools, McCann, DDB och Garbergs – får i uppdrag att utforma en kampanj som ska driva mer trafik och uppmärksamhet till IIS utbildningsmodul "Internetkunskap".

Inför valet satsar IIS nämligen på att stärka vuxnas digitala kompetens när det kommer till att värdera information i det digitala flödet.

Tanken är att kampanjen som tas fram under "Hack for good" ska se till att minska polariseringen inför valet och hålla tonen i de diskussioner som sker på nätet.

Från Facebooks håll leds projektet av Calle Sjönell och Josefine Billström, båda från Facebook creative shop i Norden, och idag samlades byråerna för att få höra mer om vad uppdraget går ut på.

– Facebook är en plats där folk möts, träffar nya människor och för dagliga diskussioner. Vi vill att man ska känna att det är en säker plats, att man kan utbyta information utan att vara rädd för hot. Det är oerhört viktigt för oss, speciellt inför ett val där det kan förekomma mycket heta känslor kring många frågor. Det gäller att ha ett öppet sinne och respektera varandras åsikter och få folk att se vad de har gemensamt inför valet istället, säger Calle Sjönell till Dagens Media.

Två veckor har byråerna på sig att komma fram med sin absolut bästa pitch att presentera inför varandra en namnkunnig jury bestående av Marie Wedin, marknadschef på Coop, Tove Langseth, fd vd för Nord DDB, Johan Olivero på Forsman & Bodenfors, Lina Franzon på TBWA, Calle Sjönell på Facebook samt Jannike Tillå, marknadschef på IIS.

Det är första gången som "Hack for good" genomförs i Sverige men idé är inte ny i sig. "Hack for good" genomfördes exempelvis inför det franska valet och Facebook anordnar regelbundet så kallade "hackathons" där en rad personer gemensamt får i uppgift att lösa olika problem och utmaningar.

Som del i initiativet skjuter även Facebook till 1,5 miljoner kronor i produktion och media till den vinnande byrån.

– Genom den här typen av projekt för man kreatörerna närmare varandra. Jag tror att det är utvecklande som kreatör och strateg att också höra varandras lösningar, det får man inte gör när man är med i en vanlig pitch. Man lär sig av varandra och skapar något bra tillsammans.

Vem som ska få presentera sin pitch först eller sist kommer det lottas om för att göra det så rättvist som möjligt, säger Calle Sjönell som berättar att han genast fick frågor om vem som skulle få presentera när.

Hur var stämningen under dagen?

– Det var en bra stämning och väldigt inlyssnande. Jag hade en creative basics dragning om hur man kommunicerar på våra plattfomar, vi hade vår solutions manager som presenterade de olika annonsformaten och Sam Rihani (Facebooks Sverigechef reds. Anm.) som introducerade initiativet och berättade varför vi gör det här i Sverige. Facebooks mission är att föra folk närmare varandra, det är det som företaget ägnar sig åt på global nivå, då är det naturligt att vi ville göra ”Hack for good” och arbeta emot en polarisering under valet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.