fredag22 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

(C) betalade mest per röst

Publicerad: 20 september 2010, 11:06

Så mycket spenderade blocken per röst.

Ämnen i artikeln:

Valet 2010RödgrönaSverigedemokraternaModeraternaAlliansenVänsterpartietSocialdemokraternaKampanj

MS

Martin Schori


Dagensmedia.se har jämfört hur mycket de båda blocken spenderade på sina valkampanjer med hur många röster de fick.

Alliansen, som kammade hem 49,3 procent av rösterna, hade en sammanlagd valbudget på 162 miljoner kronor. Tillsammans fick de fyra partierna ihop 2 841 756 röster, vilket motsvarar runt 57 kronor per röst.

De rödgrönas budget är i mångt och mycket Socialdemokraternas budget, då man stod för 70 av de totalt 84 miljoner kronorna.

2 518 707 röster på de rödgröna betyder runt 33,4 kronor per röst, alltså nästan 24 kronor mindre per kampanjkrona än Alliansen.

Mest av alla fick Centerpartiet betala, som trots en valbudget på 65 miljoner kronor endast fick ihop 380 000 röster. Det motsvarar 171 kronor per röst. Det kan jämföras med Miljöpartiet, som endast behövde betala 17 kronor per röst.

Sverigedemokraternas valbudget uppgick enligt egna uppgifter till 19 miljoner kronor. Därmed fick partiet betala knappt 58 kronor per röst.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev