Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

(C) betalade mest per röst

Så mycket spenderade blocken per röst.

Martin Schori


Publicerad: 20 September 2010, 11:06
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:38

Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaValet 2010ModeraternaAlliansenVänsterpartietSocialdemokraternaRödgröna

Dagensmedia.se har jämfört hur mycket de båda blocken spenderade på sina valkampanjer med hur många röster de fick.

Alliansen, som kammade hem 49,3 procent av rösterna, hade en sammanlagd valbudget på 162 miljoner kronor. Tillsammans fick de fyra partierna ihop 2 841 756 röster, vilket motsvarar runt 57 kronor per röst.

De rödgrönas budget är i mångt och mycket Socialdemokraternas budget, då man stod för 70 av de totalt 84 miljoner kronorna.

2 518 707 röster på de rödgröna betyder runt 33,4 kronor per röst, alltså nästan 24 kronor mindre per kampanjkrona än Alliansen.

Mest av alla fick Centerpartiet betala, som trots en valbudget på 65 miljoner kronor endast fick ihop 380 000 röster. Det motsvarar 171 kronor per röst. Det kan jämföras med Miljöpartiet, som endast behövde betala 17 kronor per röst.

Sverigedemokraternas valbudget uppgick enligt egna uppgifter till 19 miljoner kronor. Därmed fick partiet betala knappt 58 kronor per röst.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.