tisdag31 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanjer

Byt Maud Olofssons glajjor

Publicerad: 19 augusti 2010, 04:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Specsavers och Stadsmissionen i gemensam kampanj.


DT

Dante Thomsen


Optikkedjan Specsavers lanserar kampanjsajt och Facebook-kampanjen ”Byt båge på beslutsfattarna”, i samarbete med Stockholms Stadsmission. 

Bakom kampanjen, som går ut på att välja ut snyggast glasögon på politikerna Gudrun Schyman, Thomas Billström, Sven-Erik Österberg och Maud Olofsson, står byrån Spotlight PR.

Hans-Jörgen Brandt, informationschef på Specsavers, berättar om kampanjen.

– Vi är ett brittiskt företag med en lång tradition av corporate social responsibility och välgörenhet. Däremot har inte den svenska verksamheten arbetat så mycket med det tidigare och detta ville vi ändra på.

Idén föddes när Hans-Jörgen Brandt som tidigare jobbat som journalist funderade på vad som låg på medieagendan och han kom fram till att det var svårt att undvika valet.

– Då tänkte jag att vi kanske kan göra något lite humoristiskt med politikerna och deras glasögon. Spotlight hjälpte oss med själva utförandet och vi hittade en bra partner i Stockholms Stadsmission som redan har jobbat med synhjälpmedel till utsatta familjer.

Hans-Jörgen Brandt berättar att kampanjen inte var särskilt dyr och att grundtanken är att samla ihop så mycket pengar som möjligt till Stadsmissionen men också att få upp ögonen på folk.

– Det finns många människor som har behov men som inte har möjlighet att få hjälp och där kan vi göra en insats. Sen så vill vi ju självklart också att vårt varumärke ska exponeras.

Internet är helt rätt media för kampanjen, säger han:

– Vi vill ha en viral spridning med mycket engagemang och vi har redan märkt att kampanjen har spridit sig från våra statusar på Facebook till våra vänner och nu börjar den dyka upp lite överallt. Kampanjen har blivit en snackis.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev