Byrån om pr-kuppen Miss Skinny: "Folk har varit väldigt arga"

2013-09-25 08:59  

Det är Shout som ligger bakom den uppmärksammade "size zero-butiken" Miss Skinny. Nu berättar byrån om bluffen.

Som Dagens Media kunde berätta i dag, och vilket många misstänkte, är Miss Skinny en pr-bluff för att lyfta frågan om ätstörningar.

I kampanjen, som tagits fram för Riksföreningen mot ätstörningar, Frisk & Fri, medverkar bland andra reklamprofilen Nina Åkestam och skådespelaren Klara Zimmergren.

Bakom står reklambyrån Shout. Kampanjen är den första i samarbetet, som pågått i runt ett år.

– 100 000 svenskar lider av ätstörningar så det här är en högst aktuell fråga. Frisk & Fri har funnits i 30 år men trots det är det inte så många som känner till föreningen. Det tar liksom inte fart. Det vill vi ändra på, säger Pontus Caresten, copywriter på Shout, till Dagens Media och fortsätter:

– Vi använder egentligen samma retorik som många modeföretag gör, det handlar väldigt ofta om att passa in. Miss Skinny säger det rakt ut och det är först då blir reaktioner.

Vad har ni fått för reaktioner?

– Fram tills avslöjandet har folk varit väldigt arga och tyckt att det är hemskt att Miss Skinny marknadsför sig på det här sättet, precis som väntat. Det är förstås många mediemänniskor som tvivlat på att det här är på riktigt, samt en liten grupp som tyckt att den nya size zero-butiken är kanonbra.

Det är ett väldigt ödesmättat tilltal i reklamfilmen, vilken är målgruppen?

– Framför allt unga kvinnor i och med att de är värst drabbade, även om ätstörningar hos killar ökar. Där finns ett stort mörkertal. Men just nu är det unga tjejer som vi vill prata med.

Diskuterade ni att ha med en man i filmen?

– Absolut, vi diskuterade mängder av olika scenarion men nu ville vi fokusera på den stora frågan.

Många förstod ju att det här var en bluff, tog ni i lite för mycket?

– Ja det är alltid svårigheten. Men det måste vara tillräckligt provokativt för att det ska bli reaktioner. Frisk & Fri förtjänar att få utrymme, säger Pontus Caresten och fortsätter:

– Samtidigt är bilderna vi använt inte helt långt från bilder som används av modebranschen. Det är textbudskapen och tonaliteten som är det extrema.

Varför var en pr-kupp det bästa sättet att nå ut med budskapet?

– Frisk & Fri är en väldigt liten förening med minimal budget. De förtjänar utrymme och då behövde vi ta i från tårna.

I skrivande stund har Miss Skinny knappt 160 likes på Facebook.

– Jag tror att det är flest mediefolk bland tvivlarna. Andra tänker att det här skulle kunna ske. Många modeföretag använder provokation i sin retorik och jag ser det inte som omöjligt att något sådant här skulle kunna dyka upp på riktigt inom några år. Förhoppningsvis sätter Frisk & Fri stopp för det.

På torsdag klockan 10.00 ska kampanjen följas upp med en presskonferens på Berns.

– Hur vi ska ta vidare kampanjen efter Miss Skinny ska vi berätta om i morgon. Dit kommer bland annat en forskare som ska berätta om de senaste rönen, säger Pontus Caresten.

Se reklamfilmen nedan:

<iframe width="442" height="249" src="//www.youtube.com/embed/YT-ivV05ucs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

LÄS OCKSÅ:

Miss Skinny bekräftar – är en pr-bluff 

LÄS ÄVEN:

Size zero-butik välkomnar "smalare mode" – misstänks vara pr-bluff 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt