Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Byråer – anmäl er till Dagens Medias "Topp fem"

Publicerad: 22 December 2010, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Dagens Media lanserar kreativitetstävlingen "Topp fem", där svenska kommunikationsbyråer tävlar med sina kampanjer varje månad. Här finner du information om hur du anmäler din byrås bidrag.


Gå in på den här länken och följ instruktionerna för att skicka in bidragen för januari månad. Sista anmälningsdag är fredagen den 28 januari.

Den kommunikation som har gått upp i januari 2011 kommer att bedömas av följande jury:

• Martin Cedergren, kreativ chef på Åkestam Holst.

• Frank Hollingworth (ordförande), kreativ chef på King.

• Adam Kerj, kreativ chef på Saatchi & Saatchi.

• Amanda Koutra, vd på Carat.

• Lotta Mårlind, ad på Garbergs.

• Jacob Nelson, copy på Forsman & Bodenfors.

Syftet med ”Topp fem” är framförallt att visa upp den bästa kommunikationen som Sverige har att erbjuda, lyssna till hur kreatörerna resonerar kring den kreativa höjden, samt att väcka inspiration.

En stor mängd av Sveriges bästa byråer har redan meddelat att de kommer att medverka i ”Topp fem”, både genom att skicka in bidrag och delta i juryarbetet.

Några av dem är DDB Stockholm, ANR BBDO, Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst, Lowe Brindfors, King, Garbergs, Saatchi & Saatchi, Valentin & Byhr, Draft fcb, Le Bureau, Berntzon Bylund, Jung von Matt, Ogilvy, Abby Norm, Familjen, Volt, Hilanders, och Storåkers McCann.

Målet är att alla ska vara med – oavsett storlek, inriktning, eller geografisk hemvist. ”Topp fem” är öppen för alla.

Även Jessica Bjurström, vd för Komm, gör tummen upp.

– Att de bästa väljer ut och pratar om sina ”pick of the month” ger en intressant inblick i en kreatörs sätt att tänka, säger hon, och fortsätter:

– Jag hoppas få se en vidare bredd då bidrag som kanske inte passar in i en specifik kategori ändå kan få lyftas fram.

Upplägget är följande: Varje månad, med start i januari 2011, skickar byråerna in sina bästa kampanjer till Dagens Media. Dessa bedöms sedan av en jury, bestående av fem eller sex av landets vassaste kreatörer och kommunikatörer, som plockar fram de fem bästa bidragen – alla kategorier. Vinnarna rangordnas sedan på platserna ett till fem.

När de fem vinnarna presenteras i Dagens Media är det juryns diskussioner kring bidragen – om vad det är som gör dem så bra, eller mindre bra – som är i fokus. För att få variation byts juryn ut efter två omgångar.

"Topp fem" ska placeras i den nya avdelningen ”Kreativitet”, som tar fasta på den kreativa kraft som banar väg för affärer. Det kan handla om alltifrån spännande medielösningar till vinnande sociala medier-kampanjer, banbrytande pr, eller ”bara” en riktigt vass helsida i DN. Avdelningen "Kreativitet" sjösätts i början av 2011.

Juryns diskussioner – och topp fem-lista – för januari kommer att publiceras i Dagens Media i början/mitten av februari.

Kontakta gärna undertecknad om du har synpunkter eller frågor.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.