Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Byrå lanserar Schlager-lager

Publicerad: 27 Februari 2013, 12:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

På Kostym Designbyrå har idén att göra ett schlageröl legat och jäst under flera år. Nu gör byrån slag i sak och lanserar Schlager-lagern.


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

I fyra år har Karlstadsbaserade Kosym Designbyrå ägt varumärket Schlager för alla typer av drycker. Nu slår byrån mynt av Melodifestivalens framgångar och lanserar den egna ölen Schlager.

– Arrangemanget runt Melodifestivalen har bara ökat och ökat. När Loreen vann bestämde vi oss för att försöka lansera ölen, berättar Helén Högberg, projektledare på Kostym Designbyrå, för dagensmedia.se.

Kostym Designbyrå specialiserar sig på att designa förpackningar till skandinaviska matvaror men har även tidigare varit med och lanserat produkter som Tingvalla öl och Rekorderlig cider.

Inledningsvis har bryggeriet producerat 15 000 flaskor. Trots att både bryggning och lansering skett i liten skala, har Schlager-lagern redan fått viral spridning. Bland annat har Aftonbladets schlagerexpert Tobbe Ek uppmärksammat ölet på sin blogg.

Många som ser Melodifestivalen är minderåriga. Kan det vara ett problem att lansera ett starköl som förknippas med den?

– Nej, det tror jag inte. Vår produkt kommer inte att exponeras i samband med Melodifestivalen, säger Helén Högborg.

På SVT ser man inga problem med att Kostym Designbyrå försöker glida på Melodifestivalens framgångar.

– Vi vill helst inte förknippas med begreppet schlager så det är inga problem. Schlager är ju en musikgenre och Melodifestivalen har så många fler genrer än så. Vi har rap, rock och pop. Så nej, jag kan inte tänka mig att någon på SVT har några åsikter om det. Hade de velat kalla den för Balladöl hade det fungerat lika bra, säger Anna Wilborg, pr-ansvarig för Melodifestivalen och fortsätter:

– Men hade den hetat "Melodifestivalsöl" hade vi så klart blivit jätteförbaskade.

Schlager bryggs på Ängö Kvartersbryggeri utanför småländska Kalmar och finns som beställningsvara på Systembolaget.

Dante Thomsen

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Melodifestivalen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev