Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Kampanjer

Byggnads vill krossa könsfördomar

Publicerad: 21 September 2015, 06:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

”Sanning eller bullshit” kallas Byggnads nya webbkampanj som ska slå hål på fördomar.


Ämnen i artikeln:

Sexism

Fackförbundet Byggnads vill tillsammans med branschföreningen Byggcheferna öka jämställdheten och mångfalden inom byggbranschen.

Man vill sanera byggbranschen från ”all machokultur”. 

I maj sjösattes en kampanj där sexistiska påståenden syntes på stortavlor – ett drag som fick både ris och ros.

– Vi vill arbeta för ökad jämställdhet och öka vårt kvinnliga medlemsantal från en procent till fem procent. Det finns en förlegad kultur i branschen och felaktiga attityder om både kvinnor och män. Det vill vi få upp en diskussion om, sade Matilda Ström, kommunikationschef för Byggnads till Dagens Media.

Nu kommer en fortsättning på kampanjen, som sammantaget pågår under tre år.

I dag sjösätts ett digitalt fördomstest som ska spridas via sociala medier och via bannerannonsering. Målet med testet är att visa att fördomar är vanligare än man tror.

”Alla har dem, men för att kunna tänka nytt måste man först bli medveten om sina tankevurpor”, heter det.

Bulldozer Kommunikationsbyrå står bakom kampanjen i samarbete med Spotlight PR.

– Med testet vill vi sticka hål på några seglivade myter i byggbranschen och i samhället i stort och jag tror många som gör testet kommer få en tankeställare eller två, säger Kristofer Brüngel, copywriter på Bulldozer, i ett pressmeddelande.

Testet har fått namnet ”Sanning eller bullshit” – något som känns igen från programmet ”Christer” i P3 där ett quiz med samma namn hördes under många år.

LÄS ÄVEN:

De står bakom kampanjen

Arbetsgrupp Bulldozer

Copy: Kristofer Brüngel

AD: Catarina Szasz

Projektledare: Jenny Westling

Produktionsledare: Anna Bergström

Formgivare: Lotta Harju

Digital designer: Alexander Eriksson

Arbetsgrupp Spotlight PR

Dani Backteg

Lisa Wahlström

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sexism

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.