Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Byggmax växer med liten budget

Publicerad: 24 April 2014, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:40

Trots en avsevärt mindre mediebudget ger Byggmax huvudkonkurrenten Bauhaus en rejäl match om förstaplatsen.


Ämnen i artikeln:

Byggmax

Byggjättarna går nu in i årets mest intensiva period. Byggmax har nyligen rullat ut nya reklamfilmer, som bygger på det beprövade konceptet att använda de egna kunderna istället för skådespelare.

Dessutom har Byggmax gått in som sponsor till slutspelet i SHL, tidigare Elitserien.

– Vi har ju inte kommunicerat någonting sedan oktober, och märkte att våren kom tidigare än vi hade väntat oss, därför gick vi in för att påminna om Byggmax, och se till att vi är top-of-mind, säger Daniel Juhlin, marknadschef på Byggmax.

Under 2013 köpte kedjan medie­utrymme för totalt 112 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

Närmaste konkurrenten Bauhaus investerade under samma period hela 200 miljoner kronor brutto.

Trots det har Byggmax under flera månader fått bättre resultat i Nepas mätningar, både i fråga om reklam­erinran och preferens (se diagrammet).

– Vårt mål är att åtminstone få dubbelt så bra utväxling på våra investeringar, jämfört med konkurrenten, säger Daniel Juhlin.

Hur lyckas man med det?

– Vi träffar våra riktiga kunder i vår reklam, det är ärligt och transparent. Det är centralt för oss.

– Vi följer helt enkelt med kunder hem, med vårt dokusåpa-team, och pratar med dem. Sen klipper vi ihop en reklamfilm av det.

Konceptet har rullat flera år, och förnyats i omgångar.

– Nu är vi tillbaka där vi började i bygglädjen, med riktiga människor från hela Sverige som visar upp sina byggprojekt. Sen används samma människor i våra dr-utskick, för igenkänningen.

Förutom ett produktionsbolag som producerar filmerna görs all kommunikation inhouse.

– Vi är fyra personer på marknadsavdelningen, och vi gör i princip allt, säger Daniel Juhlin.

Inom kort tillträder Emelie Gessner, som går från Clas Ohlso­n, som ny reklamchef.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Byggmax

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.