Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Byggmax reklam mest effektiv

Publicerad: 14 Maj 2010, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Byggmax reklam ger mest effekt per investerad krona av alla byggkedjor, enligt Indikat.


Indikat har jämfört byggvarujättarnas bruttoinvesteringar förra året med reklamerinran.

Byggmax investerade 92,7 miljoner kronor brutto i medier år 2009. Då reklamerinran uppgick till 30 procent ger det en siffra på 4 procent per investerad miljon, vilket är högst av alla. På andra plats kommer Coop, med 3,9 procent, skriver Market.

Marknadens reklamgigant Bauhaus, vars medieköp uppgick till 181 miljoner bruttokronor förra året nådde 1,8 procent per miljon. Ännu sämre gick det för XL Bygg, som trots sina reklamköp på 50 miljoner brutto endast noterats av 4 procent av befolkningen.  

Reklameffektivitet för byggvarukedjor 2009

Kedja            Effekt %/mkr Byggmax       4,0 Coop Bygg    3,9 Cheapy         3,3 Beijer            3,1 Silvan           2,7 Hornbach     2,3 Fredells        2,0 Bauhaus      1,8 Woody         1,6 XL Bygg       0,9

Källa: Indikat och Market

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.