Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanjer

Butikskampanj ökade Barillas försäljning med 58 procent

Publicerad: 30 September 2009, 04:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

En stor butikskampanj fick kunderna att lägga Barillas pasta i korgarna.


Omfattande butiksaktiviteter spelade en central roll i Barillas pastakampanj ”Summer Collection”. I butiker runt om i landet byggdes en pastavärld upp. Där sålde Barilla unika pastaformer i lösvikt, informerade om formens funktion och tipsade om recept.

Enligt siffror från AC Nielsen ökade försäljningen kraftigt under kampanjen. I de butiker där exponeringsytan var bäst ökade försäljningsvolymen med över 58 procent.

jämfört med samma period 2008. Snittökningen för alla butiker där kampanjen genomfördes landade på 27 procent.

Som en del av kampanjen designade Bea Szenfeld en klänning som i huvudsak var gjord av pasta, Klänningen såldes i dagarna på auktionssajten Tradera och budades hem av Retail House, Barillas retailbyrå.

Butiksreklam är det enda medieslag som IRM spår kommer att uppvisa tilväxt i år. Enligt bedömare beror detta på att annonsörer under lågkonjunktur prioriterar marknadsaktiviteter som når kunden nära köpbeslutet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.