Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Burger King slår ett slag för mänsklig godhet

I nya kampanjen "Good samaritan" prisar hamburgarjätten hjälpsamhet och människans inneboende godhet.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Mars 2018, 07:05
Uppdaterad: 15 Mars 2018, 15:22

Ämnen i artikeln:

Burger King

Burger Kings kampanj "Good samaritan". Foto: Burger King

Internationellt firas den 13 mars "The good samaritan day" (den gode samaritens dag, fritt översatt). Det tar Burger King fasta på i sin nya kampanjfilm som släpptes dagen till ära.

En bil med rykande motorhuv står vid vägkanten i Vasqez Canyon, Californien – och den till synes strandsatta föraren står bredvid och försöker vinka till sig hjälp.

De som stannar för att hjälpa till slipper emellertid att hantera en rykande motor, eftersom motorhuven gjorts om till en grill, där det visar sig att  självaste "Burger King" – snabbmatskedjans maskot sedan 1954 - står och steker Whoppers till bilförarna som velat hjälpa bilägaren i nöd.

Med kampanjen vill Burger King belysa att det fortfarande finns godhet i världen, och att det känns bra att utföra goda gärningar, skriver hamburgarjätten i ett pressmeddelande.

Det är inte första gången som snabbmatskedjan tar "godheten" i anspråk. Senast sommaren 2017 stöttade Burger King protestillverkaren Atomic Lab i Argentina, geenom att skänka 50 procent av försäljningen av en specifik beställning, till dem. Burger King ville bygga varumärke samt visa att de gör mer än bara hamburgare. Proteserna gavs sedan bort gratis till människor i Argentina.

Se den tillhörande kampanjfilmen "All hands on favor" här.

Ämnen i artikeln:

Burger King

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.