Burger King lanserar "grillförsäkring"

I Burger Kings första kampanj sedan byråbytet till Ingo lanserar man en "grillförsäkring". Om det blir grillförbud även nästa sommar delar Burger King ut hamburgare till gästerna.

Den rekordtorra sommaren 2018 innebar som känt grillförbud i hela landet. I Burger Kings första kampanj sedan Ingo tilldelades uppdraget som ny reklambyrå, lanserar Burger King försäkringen "Grillsurance", som garanterar svenska folket grillade hamburgare – även vid totalt grillstopp.

"Grillsurance" – i form av ett  frivilligt tillägg på fem kronor på ett Whopper Meal – ger rätt till en eldgrillad hamburgare för varje dag som det råder totalt grillförbud under perioden juni–augusti 2019. Försäkringen kommer genom en kod som erhålls i kassan och registreras på kampanjsajten.

Intäkterna går till Förbundet Sveriges Frivilliga Brandkårer och Burger King dubblar bidraget som kommer in från kunderna.

– Precis som de flesta svenskar älskar vi på Burger King grillat, och hos oss är grillen alltid igång, oavsett väderlek. Så om det blir ett totalförbud även nästa sommar kan man komma till oss och få grillbegäret stillat. Och oavsett grillstatus nästa sommar så hoppas vi att många vill vara med och bidra till Sveriges Frivilliga Brandkårer som gör ett viktigt jobb, säger Iwo Zakowski, vd på Burger King i Sverige, i ett pressmeddelande.

Björn Ståhl, executive creative director på Ingo kommenterar:

Kampanjen är ett grymt bra exempel på när varumärken kliver in och hjälper till i samhället, i det här fallet Frivilliga Brandkåren. Det finns en relevant koppling till Burger Kings kärna som gör det till en win-win.

"Grillsurance" introduceras på Burger Kings samtliga 132 restauranger i Sverige idag, fredagen den 31 augusti, och kommer att finnas tillgänglig till och med den 11 september.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-08-31 08.38Uppdaterad 2018-08-31 08.42

Ämnen i artikeln: