Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Kampanjer

Bullens lanserade sin första nyhet på 60 år – på Facebook live

Deras pilsnerkorv är en levande klassiker sedan 1953. Men nu finns det en ny: Bullens beer banger. "Nej, det är inget tidigt aprilskämt", säger Ann Baker från Bullens.

Mathias Asplund


Publicerad: 29 Mars 2017, 13:09
Uppdaterad: 30 Mars 2017, 13:10

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Bullens kampanj: Första nya produkten på 60 år. Foto: Facebook/Bullens

Den tycks alltid ha sett likadan ut och den har länge haft en självklar plats i vardagen för en stor skara svenskar. Men nu har det lanserats en ny korv.

Bullens produktchef Ann Baker bekräftar för Dagens Media att det är helt sant.

– Nej, det är inget tidigt aprilskämt. Våran foodtruck är i Piteå i dag, säger Ann Baker, Bullens produktchef.

Skillnaden mot den klassiska pilsnerkorven, som faktiskt inte innehåller pilsner, är att den nya korven innehåller öl och kommer att finnas i kyldisken istället för i konserv. Korvarna har tagits fram i samarbete med Charlis brygghus.

– Det är tre olika korvar med 90 procent kötthalt som är smaksatta med öl, en lager, en IPA och en stout. Vi har även stärkt upp smak- och färgupplevelsen så att de liknar de olika ölsorterna, säger Ann Baker.

En omröstning på Facebook avjorde i vilken stad Bullens mest engagerade fans finns och det blir Piteå som får provsmaka Bullens beer bangers först. Av 5 600 röster fick Piteå 1 400.

– Bullens köps mycket i Norrland – till utflykter, skogspromenader, jakter och vickning, säger Ann Baker.

Det är första gången som korvfabrikören lanserat en ny produkt sedan 1953. Avtäckningen på Facebook skedde med en livesändning den 9 mars.

Kampanjperioden slutade i 30 000 interaktioner från drygt 7 procent av gruppens 26 000 följare. Totalt nådde kampanjen en räckvidd på 420 000 personer. Ann Baker säger att de är väldigt nöjda med engagemanget från fansen och med livesändningen som genomfördes.

Ni har kört på med samma korv i över 60 år. Varför satsar ni på en ny just nu?

– Tiden kändes mogen och kombinationen korv och öl är väldigt god. Vi tycker att det är en spännande resa att göra, säger Ann Baker.

Nu drar korven på turné till Piteå, Luleå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Skänninge. I början av april når produkterna butikerna.

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.